3 585 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Spånisolering i bastu
Hej på er
Är ny på detta forum men det verkar finnas mycket kunnigt folk här så jag slänger in en fråga. Jag är i färd med att bygga om ett garage till bastu i vårt nyinköpta fritidshus. Garaget är "varmbonat" genom att tidigare ägare isolerat väggar och tak med spån. Brädor slagna som panel och golvet oisolerat.
Golvet vill vi gärna ha isolerat för att vattnet ska kunna rinna ner under garaget. Men hur går man enklast tillväga med väggar och tak. Taket funderar vi på att öppna upp i nock, men väggarna ?? Har fått många bud och det lättaste verkar vara att lägga en fuktspärr (bastufolie eller plast) direkt på befintlig panel (brädor) sedan reglar och sedan bastupanelen. Kan detta stöta på hinder med tanke på att det är spån i väggarna som isolering?
Tacksam för alla svar och åsikter.
/Andreas
Är ny på detta forum men det verkar finnas mycket kunnigt folk här så jag slänger in en fråga. Jag är i färd med att bygga om ett garage till bastu i vårt nyinköpta fritidshus. Garaget är "varmbonat" genom att tidigare ägare isolerat väggar och tak med spån. Brädor slagna som panel och golvet oisolerat.
Golvet vill vi gärna ha isolerat för att vattnet ska kunna rinna ner under garaget. Men hur går man enklast tillväga med väggar och tak. Taket funderar vi på att öppna upp i nock, men väggarna ?? Har fått många bud och det lättaste verkar vara att lägga en fuktspärr (bastufolie eller plast) direkt på befintlig panel (brädor) sedan reglar och sedan bastupanelen. Kan detta stöta på hinder med tanke på att det är spån i väggarna som isolering?
Tacksam för alla svar och åsikter.
/Andreas
förlåt vi vill ha golvet oisolerat förstås....
Låter ok.
Nej, snarast tvärtom ifall det kommer att stå ouppvärmt utom när bastun används.
Klicka här för att svara