Hej,
försöker hitta ett vettigt el-aggregat för min bastu på ca 8m3. Efter mycket research så bestämde jag mig för Tylö Mega SO 8, men denna har tydligen utgått och går inte att få tag i längre. Huvudkriteriet är ett stort stenmagasin på minst 30 kg samt att det inte får kosta allt för mycket mer än 5000. Det finns ju en hel del "öppna" aggregat där man ser hela stenmagasinet, men det som talar emot ett sådant är att det känns som risken att barnen kommer åt varma stenar ökar markant. Är oron för öppna stenmagasin överdriven? Tycker det är dåligt med "vanliga" aggregat med stora stenmagasin.

Bor i Stockholm men kan tänka mig att ta båten över till Åbo om utbudet och priserna är bättre där.

Tacksam för svar.

/Echraz

Om jag hade byggt en bastu skulle jag inte bry mig så mycket om det var öppet till stenarna, hela aggregatet blir väl ganska varmt? Då är det väl bättre att ha någon form av "staket" runt aggregatet tills du tycker att dina barn är smarta nog att inte pilla på stenarna. Om du skippar staketet kanske dom bara pillar på stenarna en gång, sen vet dom att det är varmt. :)

Designen skiljer, också temp på de olika delar av aggregatet.

Min harvia vega 6kw blir bara ljummen på det rostfria yttre höljet.
Nu har jag 100% koll på mina ungar den lilla stund dom än så länge provar basta. Läs, några sekunder.
Så jag har inte något extra skydd.

Har du mer sten blir badet -smaken som baken förståss- mer behagligt eftersom du kan ha lägre temp men mer fukt.

Tack för svaren! Koll på ungarna är ett måste men det går snabbt att snubbla in i ett bastuaggregat i en liten bastu. Jag funderar nu på Helo Havanna vilket rymmer 35 kg sten. Inte lika snyggt som Tylös mega men tillräckligt. Är lite tudelad inför "stenpelarna", många ser rätt billiga ut (plåtnät med sten) medan det finns vissa som är betydligt snyggare men då betydligt dyrare (ex Helo Ringo).

Någon som har erfarenhet av Helo Havanna eller fler förslag?

Tyvärr bara harvia i mina bastuar.

Ringo var ju snygg.

Harvia forte säger jag, men då får du slanta upp 16 skinn. Men den fungerar bra😄

Blev ett Helo Ringo Robust med 70 kg sten i. KCDiBr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snyggt

Indeed. Ett rymdskepp!

Snyggt aggregat, var köpte du det? Jag sökte lite snabbt men kom bara till finska butiker....

Jag beställde från Saunainter.se. Funkade väldigt bra även om Saunainter har en lite rörig hemsida. Hade lite kontakt med deras kundtjänst innan köpet (på svenska) och de var väldigt hjälpsamma. Kan inte annat än rekommendera dem, speciellt med tanke på att det skilde rätt så mycket i pris mot en svensk återförsäljare...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.