vilket aggregat skulle du rekommendera?
mer sten får inte plats, de när redan full.
ska testa sänka tempen ikväll.

Beror ju lite på hur mycket du tänkt lägga ut, jag funderar på harvia cilindro med 80 kg sten.

Börjar bli lite osäker just med plastmattan och att det blir fult med något under, om jag ens behöver det. Alternativt lägga in klinkers. Eller om jag ska köpa harvia sound istället, hade ju inte tänkt lägga ut så mycket. Känner mig velig.

pianist och drsakke, hur hade ni gjort? Övriga med så klart.

kan tänka mig ett max pris på 10000 men runt 7500 är nog inte för mycket.

Den är ju ganska lik cilindro fast lite dyrare, vet inte riktigt vad skillnaden är.

Bastade idag i en bastu med kanske 20-30 kg sten, en tylö i en lite större bastu. Tycker även om man kastar på 4-5 skopor vatten så klarar ju stenen av att förånga det. Däremot avtar det ju ganska snabbt så man får kasta på mer.

Men vilken skillnad gör det egentligen om man har 80 kg?

har ganska lite sten i aggregatet såg jag idag.
ska nog köpa en förpackkning imorn på k-rauta.
kan ju inte bli sämre?
föresten kan stenarna bli gammal?
bastun är byggd 1985.

Det står att man ska byta en gång om året om man bastar ett par gånger i veckan, nåt sånt. Ganska ofta i alla fall.

• Gilla
rchusse
  • Laddar…
tack för det , då är det dax för byte.

Mängden sten har som sagt med värmeavgivning att göra. Med lite sten kommer värmen direkt från slyngorna, och den stenen som är där håller hög temp (därav snabb förångning) Med mycket sten så är stenmagasinen ngt svalare och förångningen sker saktare/mera gradvis och man kan reglera hur "hårda" badkast man ska ha genom att välja var på aggregatet man kastar vatten (nära värmekällan - snabba - med hög temp, mera i utkanten - mera långvariga, fuktigare badkast med lägre temp)

I tillägg om aggregatet är underdimensionerat så måste den "jobba" hårt för att hålla tempen och då tenderar det å bli obehagligt.
Man behöver nog inte byta varje år, men är dom från 85 så kanske det är dags. Stenarna bör däremot tvättas varje år (om man orkar) og aggregatet ska rensas då det blir en del stendamm och småbitar i botten pga erosion av stenarna.

MVH
Sakke

Börjar bli lite osäker just med plastmattan och att det blir fult med något under, om jag ens behöver det, på cilindro. Alternativt lägga in klinkers. Eller om jag ska köpa harvia sound istället, hade ju inte tänkt lägga ut så mycket. Känner mig velig.

pianist och drsakke, hur hade ni gjort? Övriga med så klart.

Man får svära många gånger över att man snålat.

"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Gör något du kan vara stolt över.

• Gilla
drsakke
  • Laddar…
Beroende på om du täcker in lavarnas framsida med raster så syns knappt golvet. Beror ju på hur stort du har.

Att lägga klinker kan vara ganska lätt och krauta etc brukar alltid ha mindre partier dom rear ut.

Det är en fröjd att sitta i saunan och skåda något man är stolt över att man gjorde/skapade.

Själv gillar jag synen av sten mer än ett aggregat. Mer levande.

Smaken är som baken.

Blir spännande med mer bilder när du är klar :)

Lycka till!

Man kan ju också få tag på underlag i rostfritt stål som står 4-5 cm upp från golvet på små ben. Man kan ev specialbeställa en som är anpassad till aggregatet från ngn lokal metallfirma

MVH
Sakke

Tack för tipsen. Jag har raster som täcker in så mer än halva ytan syns ju inte. Finns väl ingen anledning att lägga där. Tror jag hoppar över det, känns onödigt.

Blir nåt sånt här tror jag

http://www.k-rauta.se/pages/product...621377(Rautakesko Sweden Catalog)&PageSize=10

Är det någon skillnad på kvalité i prisklasserna eller är det bara design?

Sedan är jag lite sugen på en stenvägg bakom aggregatet.

http://www.bauhaus.se/pietra-svart-natursten-15x60.html#full-description

Funderar på hur det ska monteras upp, någon som vet? Som det är nu sitter väl bastupanelen på
liggande reglar, den här stenen är ju upp till 2,5 cm tjock. Sen ska den väl sitta på någon typ av skiva, men man vill ju den ska ligga parallellt med panelen, inte sticka ut. Hur löser man det?

Klinker; det nöts ju knappt där det ska ligga i en bastu så jag skulle tro du kan lägga vilket klinker som helst.

Stenvägg; räkna vad totalen blir med att göra stenväggen själv eller köpa en färdig och bara skruva fast i väggen och sedan hänga ev agg på.

http://www.harvia.fi/content/sv/40/1520/Dekorativ stenvägg.html

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.