5 255 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Bastu i utbyggnad
Tjena!
Läst en massa trådar nu.. så har sökt!
Iaf, om man vill bygga en bastu i planerad utbyggnad, gäller endå "rum i rummet" dvs att man ska regla upp med luftspalt mot ytterväggar och tak? Eller kan man lägga bastufolie direkt mot den nybyggda ytterväggen , slå spikreglar och sedan bastupanel?
Har försökt mig på en liten ritning, här med "rum i rummet" mot ytterväggar och tak.

Och här utan "rum i rummet", dvs direkt på bef vägg.

Läst en massa trådar nu.. så har sökt!
Iaf, om man vill bygga en bastu i planerad utbyggnad, gäller endå "rum i rummet" dvs att man ska regla upp med luftspalt mot ytterväggar och tak? Eller kan man lägga bastufolie direkt mot den nybyggda ytterväggen , slå spikreglar och sedan bastupanel?
Har försökt mig på en liten ritning, här med "rum i rummet" mot ytterväggar och tak.

Och här utan "rum i rummet", dvs direkt på bef vägg.

Ja, om det blir lösning 2 så tänkte jag använda bastufolie istället för plast just där bastun är.
Men kör man "rum i rummet" tänkte jag strunta i folie i väggarna och bygga enl tylös beskrivningar. Frågan är då vad man har på väggarna runt om bastuns väggar som ska stå luftad ifrån ytterväggarna? våtrumsgips?
Känns som att det blir både lättare och billigare att slå bastupanelen "direkt" på ytterväggen, tänkde då isf utifrån och in:
Ytter Panel
spikläkt för luftspalt.
vindpapp
liggande 45x45 med isolering.
stående 45x170 med isolering
bastufolie
spikläkt
bastupanel
Rum i rummet skulle se ut såhär då typ:
Ytter Panel
spikläkt för luftspalt.
vindpapp
liggande 45x45 med isolering.
stående 45x170 med isolering
diffusionsspärr dvs plast.
Invändig väggbeklädnad (våtrumsgips?)
Luftspalt
Reglad vägg med isolering
bastupanel
Så.. något tips?
Men kör man "rum i rummet" tänkte jag strunta i folie i väggarna och bygga enl tylös beskrivningar. Frågan är då vad man har på väggarna runt om bastuns väggar som ska stå luftad ifrån ytterväggarna? våtrumsgips?
Känns som att det blir både lättare och billigare att slå bastupanelen "direkt" på ytterväggen, tänkde då isf utifrån och in:
Ytter Panel
spikläkt för luftspalt.
vindpapp
liggande 45x45 med isolering.
stående 45x170 med isolering
bastufolie
spikläkt
bastupanel
Rum i rummet skulle se ut såhär då typ:
Ytter Panel
spikläkt för luftspalt.
vindpapp
liggande 45x45 med isolering.
stående 45x170 med isolering
diffusionsspärr dvs plast.
Invändig väggbeklädnad (våtrumsgips?)
Luftspalt
Reglad vägg med isolering
bastupanel
Så.. något tips?
Klicka här för att svara