Både vår konstruktör och VVS-killarna verkar tycka att vi bara behöver fall i själva duschen.
Duschen hos oss (90x120cm) kommer att ha kaklade väggar runt om och en glasdörr med gummilist som skär ena hörnet så det lär inte komma ut speciellt mycket vatten från duschen till resten av badrummet.
Killarna säger att för att ev. spillvatten i resten av badrummet verkligen skall rinna undan så behövs det mer fall än vad som är riskfritt att gå på. Med fall enl normerna får man i alla fall skrapa upp ev pölar med gummiskrapa och då kan man lika gärna skippa fallet helt och hållet.

Vad säger ni och finns det några lagar eller regler som är tvingande när det gäller en utbyggnad utanför tätbebyggt område?

Har för mig att fallet i övriga rummet skall vara 1cm per meter, och 2 cm per meter vid själva duschen. Har också för mig att det är enligt branschreglerna, och i så fall skall det följas om arbetet skall betraktas som fackmannamässifgt. Men jag kan ha fel om att det står i regelverket.

Jag håller inte riktigt med om att den låga lutningen inte fungerar, min erfarenhet är att: Vistt golvet kan bli blött, men större pölar rinner mot brunnen och försvinner. Det som blir kvar torkar golvvärmen upp snabbt.

Ett problem med "nollutnig" är att det i praktiken är oerhört svårt att få till en nollutning, risken är stor att det blir lite baklut istället, och då får man genast tråkiga pölar som inte försvinner så lätt av sig själv. Så om man bygger för 1cm/m åt rätt håll så kommer resultatet att bli att delar av golvet har i princip nästan nollutning andra delar har lite mer.

Branschregler för fall i badrum gäller väl var du än bygger - rätta mig om jag har fel ??? När vår kakelsättare gjorde fallet i vårt badrum tog han med sig för lite flytspackel så han lyckades visserligen bygga upp ett fall i duschen (bara en dusch med golvbrunn inga gummilister eller några andra lister) men problemet uppstod när det rann mycket vatten när man duschade så rann vattnet över en ås (som bildats i och med fallet) missade en golvbrunn till (som iof bara har tvättmaskinens utlopp kopplat till sig och inte så mycket fall) och rann ut i hallen :o Han hade en långrandig förklaring kring hur det kunde bli så tokigt och den förklaringen liknar ganska mycket den förklaring dina hantverkare försöker köra ner i halsen på dig. Mitt råd är att ge dig inte kolla reglerna för fall i badrum och kräv att de utförs på rätt sätt. På övervåningen har vi en sådan duschlösning som jag tror du pratar om med duschdörr med gummilist nedtill och det läcker ut en hel del vatten ur den kan jag säga (kanske mest för att badkarets avloppsbrunn också har fall och den är bara ca 90 cm ifrån duschavloppet men likväl gummilisten är ingen garanti för att inte vatten rinner ut i badrummet!). I fallet med vattnet som missade två golvbrunnar kan jag bara säga att kakelsättaren fick kakla upp en kant runt duschen och avloppet för att hålla vattnet på rätt ställe.

C
Branschreglerna är bara rekommendationer, dock rekommendationer som försäkringsbolagen normalt hänvisar till i sina villkor...

Boverkets nybyggnadsregler säger bara att det inte får finnas något bakfall. Men som någon skrev så är det nog svårt att undvika om man försöker bygga utan fall, så 1:100 på ytor som inte normal vattenbegjuts är en klart vettig rekommendation.

/C

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.