Hej, nu ska snart golvet dit!
Speler det någon roll ur fogningssynpunkt (vilket tål vatt5en bäst) om man lägger golvet före man sätter den understa raden plattor eller om man sätter de plattorna först och sedan lägger golvet?
/A

Jag tror inte att det spelar någon roll eftersom du ändå ska täta mellan vägg och golv med silikon. Frågan är nog snarast vad som ser snyggast ut. Att börja med hel platta eller sluta med hel platta.

Fundera på var blicken hamnar mest och välj den snyggaste lösningen där!

Nu har vi satt väggarna klart med någon milimeters springa ner till det "nakna" golvet. Ska denna springa tätas med silikon, innan plattorna läggs. När plattorna ligger blir det självklart en silikonfog runt hela golvet.

Min fråga är således, ska det vara två silikonforgar, eller räcker det med den runt klinkerplattorna mot vägg?
/A

En. Som du gör när du lagt golvet.

TAck Plattsättaren,
vår hantverkare (som jag inte litar till 100% på i alla lägen ;D) menar precis som du att man numera lägger fog i skarven vägg golv och endast silikon i vägghörnen.

Min nya fråga är, går det att lägg vanlig fog om delart av vissa goilvplattor ligger dikt an mot väggen (så är fallet för några golvplattor i vår "badhörna"?

/A

C
Japp det funkar bra.

Jag trodde att man använde silicon för att det var mjukare än fog i händelse av rörelser i konstruktionen. Kör plattsättaren med fog i nybyggda trähus också?

Funnkar det bra då? Spricker det inte efter ett tag?

// Lidman

Vad ska man ha mot klinkerramen då? Vissa säger mjukfog andra vanlig fog.

// Lidman

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.