1 561 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Reglar i golvet
Hej, som "nybörjar-hemmafixare" håller jag på och läser på lite om vad som gäller för badrumsrenovering.
Det framgår tydligt överallt att det måste vara väldigt stabilt om man ska sätta plattor, och det hänvisas till att golvreglarna i träbjälklag ska vara 30cc. Jag har tyvärr ingen aning om hur långt det är mellan "mina" reglar, eller hur tjocka de är osv!
Min plan är just nu att riva bort plastmattan, limma fast el-golvvärmeslinga på de befintliga spånplattorna, och avjämningsmassa över det. Och inget gips..
Men, jag vet som sagt inte hur det är med reglarna. Måste jag riva upp spånplattorna för att checka det? Eller duger det att kolla med en Clas Ohlsson regeldetektor för en ringa hundring?
Och hur reglar man upp tätare, om det skulle behövas ??
Huset är byggt -79.. Kanske alla gjordes med 30cc då, eller nåt?
Tacksam för tips !!
Det framgår tydligt överallt att det måste vara väldigt stabilt om man ska sätta plattor, och det hänvisas till att golvreglarna i träbjälklag ska vara 30cc. Jag har tyvärr ingen aning om hur långt det är mellan "mina" reglar, eller hur tjocka de är osv!
Min plan är just nu att riva bort plastmattan, limma fast el-golvvärmeslinga på de befintliga spånplattorna, och avjämningsmassa över det. Och inget gips..
Men, jag vet som sagt inte hur det är med reglarna. Måste jag riva upp spånplattorna för att checka det? Eller duger det att kolla med en Clas Ohlsson regeldetektor för en ringa hundring?
Och hur reglar man upp tätare, om det skulle behövas ??
Huset är byggt -79.. Kanske alla gjordes med 30cc då, eller nåt?
Tacksam för tips !!
Vanligast är 60cc mellan reglarna, och vill du då inte regla om golvet kan du limma golvgips på golvspånskivan med ardex s48 lim/fix, dyrt men det blir jävligt stablit och uppfyller kraven på böjstyvhet som motsvarar 30cc.
MVH Anders
MVH Anders
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Om du har cc60 (stor sannolikhet) så går det också med lite extra tjockt lager flytspackel, har för mig att dte är 15 mm (utan golvvärme). Hur mycket det skall vara när värmeslingorna ligger och ev. försvagar spackelskiktet vet jag inte. Men det borde antingen någon här kunna tala om, elle så skicka frågan till tillverkaren av spacklet.
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Tack för svaren!
Ok, efter att man har tagit ur skruvarna då spacklet har brunnit, ska man spackla igen hålen efter skruvarna då, och låta det torka också, innan man börjar lägga på tätskiktet?
Och hur fungerar det egentligen med garantier och sånt?
Jag har kikat på Kiiltos produkter, de hade en bra broschyr med många bilder och beskrivningar hur man ska gå till väga. Vad jag förstår så ska man följa den, och gärna ta liknande bilder själv under utförandet så man har något stöd för att det är riktigt gjort.
Kan man få jobbet inspekterat och godkänt på något vis, så man vet att man själv har ryggen fri mot försäkringsbolaget om olyckan skulle vara framme?
Ok, efter att man har tagit ur skruvarna då spacklet har brunnit, ska man spackla igen hålen efter skruvarna då, och låta det torka också, innan man börjar lägga på tätskiktet?
Och hur fungerar det egentligen med garantier och sånt?
Jag har kikat på Kiiltos produkter, de hade en bra broschyr med många bilder och beskrivningar hur man ska gå till väga. Vad jag förstår så ska man följa den, och gärna ta liknande bilder själv under utförandet så man har något stöd för att det är riktigt gjort.
Kan man få jobbet inspekterat och godkänt på något vis, så man vet att man själv har ryggen fri mot försäkringsbolaget om olyckan skulle vara framme?
Aha, så plastlinjalerna låter man bara vara kvar alltså? Det lät behändigt 
Jag måste även byta ut golvbrunnen, då den är av gammal modell (-79). Går det att göra utan att ta bort spånplattan/plattorna runt den, eller måste/bör man riva upp och sätta nya plattor för den nya brunnen?
Jag måste även byta ut golvbrunnen, då den är av gammal modell (-79). Går det att göra utan att ta bort spånplattan/plattorna runt den, eller måste/bör man riva upp och sätta nya plattor för den nya brunnen?
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Förresten jag glömde att om man har cc60 och förstyvar med antingen gips eller spackel, så finns det en max längd på bjälklaget, beskrivs i gvk's handbok (som det finns flera länkar till här i andra trådar, sök). Jag har för mig att gränsen är 4m. Dvs om man har längre spännvidd än så, så är det cc30 som gäller, och inga undantag för för andra förstyvningar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden