Hej,

Jag håller på att bygga om/till badrummet och har nu lagt 22mm spån och ska lägga på ett lager gips för att till sist spackla in värmematta (Devimat).

Kan man lägga värmegolvet direkt på gipset i detta fall och sedan spackla in det? Eller ska man spackla in det helt,, eller krävs det nät?

Mvh / Henrik

Vad anger tillverkaren? Står det något ex. på förpackningen?
Vårat värmegolv, av typ matta med dubbelfäftande tejp, la vi direkt ovanpå gipset, och sedan primer och spackel på det. Men det var inte från Devimat.
Vet inte om det skiljer mellan olika tillverkare?

GoForIt. Låter lite farligt att prima efter det att mattan ligger på plats då det är lätt att missa någon fläck men det kanske ska göras så enligt anvisningen. Primern kanske är så känslig att den hamnar på varje fläck. Men själv känner jag det som att det bör primas före något annat ska på.

Snuttjulle skrev:
GoForIt. Låter lite farligt att prima efter det att mattan ligger på plats då det är lätt att missa någon fläck men det kanske ska göras så enligt anvisningen. Primern kanske är så känslig att den hamnar på varje fläck. Men själv känner jag det som att det bör primas före något annat ska på.
Primern jag talar om är den som är till för att klinkerfixet skall fästa riktigt. Alltså inte något som har med fuktspärr eller likande att göra. (För att vara övertydlig).

Med tanke på elvärmemattans trådliknande (bommullstråd) uppbyggnad, så kände i alla fall jag att det var en fördel att få primer ovanpå den.

Jag tittade precis i Cascos (materialet jag använde) anvisningar, och de anser att båda varianterna är OK.

Oki då är det ju OK. :) Sedan tycker jag det måste vara lättare att få på primern lätt om det inte är en massa "skit" ivägen när man rollar eller målar på den.

Snuttjulle skrev:
Oki då är det ju OK. :) Sedan tycker jag det måste vara lättare att få på primern lätt om det inte är en massa "skit" ivägen när man rollar eller målar på den.
Det har du helt rätt i..  ;)

Men fördelen med att lägga den ovanpå är att värmegolvets tygmatta "limmas" fast vid golvet, istället för att flyta upp till ytan när man sedan skall fallspackla.

Vet i katten om det inte blir både och nästa gång..  ;D

Jo jag har med en bruksanvisning, men den förklarar jättebra OM man lägger på betong :-)

Min tanke var att lägga den på det primade gipset (den är klistrig på undersidan) och fästa med limpistol så att den inte flyter upp när man spacklar. Och sen ösa på med spacklet tills "rätt" höjd fås.

Verkar det vara en konstruktion som funkar månne?

jag gjorde så här..

Primer på gipsen, smält pistol på golvvärmen som jag la ut. flytspackel (för att täcka & göra fall), Primer igen, tätsikt, kakelfix +kakel..

:)

Per-Erik skrev:
jag gjorde så här..

Primer på gipsen, smält pistol på golvvärmen som jag la ut. flytspackel (för att täcka & göra fall), Primer igen, tätsikt, kakelfix +kakel..

:)
Jamen det är ju precis min plan :-). Vad har du för matta?

jag hade ingen matta utan körde på kabel som jag la ut.. tätare på vissa ställen och inte så tätt på andra.. :)

Märke.. kommer inte ihåg.. sitter på jobbet nu ::) så jag kan tyvvär inte kolla heller.. :-/

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.