Har du ett regelverk du lägger golvspån på skulle jag använda en montageplatta, titta tex på Purus' "Purusplattan". Den monteras i bjälkarna och ligger sedan i jämnhöjd med golvspånet. Beroende på om du har fall mot brunnen eller hur du gör så använder du sedan en förhöjningsring för att få rätt höjd. Ska du ha fall mot brunnen kanske du inte lägger något spån där och då klarar du dig ev utan förhljningsring?

Det finns bra anvisningar för detta på www.purus.se, även om det ser ut som en djungel till en början.

Jag skulle ta hål igenom spån och gips sedan montera brunnen i en sådan här 7133825.jpg. Då får du brunnen i rätt höjd och kan spackla fram till ramen, slipper dessutom förhöjningsringar.

Lyfter gammal tråd....

Jag har förtått att Purus rekomenderar montering av brunn på "Purusplattan". Men nu är det så att när min röris installerade brunnen så sågade han ett runt hål i spånet och sa att "du måste i alla fall ha förhöjningsring".

Är det ett krav att det monteras på Purusplattan eller kan man skruva fast det i spånet. (Jag har redan "kortlat" runt brunnen.

jepp ,då var vi där igen!!

"lyft upp 12" plattan monteras i spånskivan för att få att få golvbrunnen i samma höjd som golvgipset... eller??

sedan golvvärme ock sedan flytspackel.
men frågan är nog hur övergången till golvbrunnen blir när minsta tjocklek på flytspackel ovan golvvärme är 13 mm??
man kanske kan "shimsa" upp plattan lite.....
någon som vet?

Jag har oxå fundering på hur anslutningen av spakel blir om jag använder montageplatta. Det borde bli bättre med en förhöjningsring13 eftersom jag inte kommer att ha gips vid brunnen.
Visst kan jag sätta dit montageplatta men då hamnar ju brunnen på samma höjd som spånet. eller är det så att man kan spackla mot montageplattan.

Den där jafo-plattan, finns motsvarande för Purus?

Golvvämen ligger under spånet, vattenburen.

Någon kanske har en bild på sin egna lösning. det lär väl finnas fler med mina förutsättningar.

Dacke skrev:
J
Den där jafo-plattan, finns motsvarande för Purus?
Ja och då den heter Purus-plattan istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.