Tjena!
Har precis byggt hus och är allmänt nöjd med bygget och byggprocessen. Dock är badrummen rent kasst utförda. Plattorna är sneda och det finns knappast en enda fog som är rak. Huset är köpt nyckelfärdigt och det är alltså generalentrepenörens ansvar. Vi har nu också blivit lovade att det ena badrummet ska göras om (det andra är fortfarande under förhandling).

Dock vill entrepenören/hustillverkaren låta det befintliga kaklet sitta kvar på väggen och helt enkelt sätta upp det nya kaklet direkt på det gamla. Nackdelen är då - enligt entrepenören - att vi förlorar 2 cm på varje vägg. Det ser vi inte som något problem då badrummen är ganska stora. Han menar att på så sätt bevaras våtrumsspärren och därmed slipper de göra om denna.

Visst är det ett sätt att komma billigare undan, men vi undrar ju om detta ger ett fullgott skydd på samma sätt som om man hade börjat om helt från början. Vilka funktionella nackdelar finns det med att göra på detta sätt? Binder vi ris till vår egen rygg, då detta kan orsaka problem i framtiden?

Om detta är inkorrekt sätt att göra det på, finns det någon referens eller dokumentation som vi kan visa för vår entrepenör? Vi behöver lite uppbackning i så fall...  :)

/Peter

Det är ett korrekt sätt.

Hur illa kan det vara, du har ingen bild att visa? Är det på alla väggar och överallt? Hur ser golvet ut?

Visst kan man kakla äver det gamla men hur är du säker på att det blir bra gjort... Sen får man ju också trolla till det vid fönster/dörr - karmar så att det inte ser ut som en ROT-ombyggnad!

Är det någon som f.ö. vet vad som gäller för avvikelse när det gäller plattsättning eller kan plattis köra som de vill?

ByggaNytt skrev:
Är det någon som f.ö. vet vad som gäller för avvikelse när det gäller plattsättning eller kan plattis köra som de vill?
Tandningstollerans på nivåskillnad = 0.25mm, ifall inte skälig orsak föreligger, såsom lokalfall. Fogar vet jag inte. Estetiskt tilltalande utan att gå med lupp?

JohanOLinda skrev:
[Tandningstollerans på nivåskillnad = 0.25mm
Måste nästan till lupp för att se det, var hittar man de toleranserna?

Hur illa kan det vara, du har ingen bild att visa? Är det på alla väggar och överallt? Hur ser golvet ut?

Visst kan man kakla äver det gamla men hur är du säker på att det blir bra gjort... Sen får man ju också trolla till det vid fönster/dörr - karmar så att det inte ser ut som en ROT-ombyggnad!
Det är ganska illa, ska se om jag inte kan fixa några illustrativa bilder. Det är annars lite svårt att ta bilder som förmedlar det hela. I princip alla väggar är lika illa, men golvet ser bra ut. Jag förmodar att det är lättare att lägga kakel på golvet där det är vågrätt och ligger stilla... :)

När det gäller om det blir bra gjort eller inte så ska han ta in en annan - "en mer rutinerad" - som vi mjölkar referenser ifrån just nu. Det blir alltså inte samma snubbe som gör denna omgång. Vi vill ta reda på hans plan i förväg.

Bricky skrev:
Måste nästan till lupp för att se det, var hittar man de toleranserna?

Ja eller fingertoppar.

Hos besiktningsmannen som jag senast var med om :)... Därför förvånar det mig inte om det låter annorlunda någon annanstans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.