5 869 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Tätskikt och inbyggd toatank
Kommer att ha inbyggd toatank i badrummet + vägghängd WC-stol. Kommer att använda Gustavsbergs Triomontfixtur till detta. Kommer sedan att bygga upp en gipsvägg framför denna som jag kaklar på. Men var lägger jag tätskiktet?
Känns på något sätt enklast att lägga det direkt under kaklet men om jag skulle lägga det bakom fixturen/tanken så får man ju ett bättre skydd om något skulle börja läcka?
Känns på något sätt enklast att lägga det direkt under kaklet men om jag skulle lägga det bakom fixturen/tanken så får man ju ett bättre skydd om något skulle börja läcka?
Kolla här så ser du.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=1410
Du tätar och kaklar INNAN du montera fixturen.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=1410
Du tätar och kaklar INNAN du montera fixturen.
Det där va intressant Mathias! Alltså att man ska täta och kakla innan man sätter fixturen. Vad finns det för stöd i bransch- eller byggrelger för denna åsikt? Gäller det även när man har ett skvallerrör ut från själva fixturlådan till badrummet? Berätta! Jag vill gärna trycka upp det i fejan på min byggare, om han gjort fel.
Medlem
· Stockholm
· 136 inlägg
Jag har också funderat på att ha vägghängd toa och är säker på att allt jag läst kring det rekommenderar att ha konstruktionen utanför tätskiktet med möjlighet för vattenläckage att rinna ut i badrummet (dels för dränering, dels för möjlighet att upptäcka läckage).
Jag har inga speciella regler att hänvisa till, däremot kanske en portion sunt förnuft och en monteringsanvisning från IFÖ (eller IDO eller Gustavsberg) kan få byggarn på andra tankar.synpunkter skrev:Det där va intressant Mathias! Alltså att man ska täta och kakla innan man sätter fixturen. Vad finns det för stöd i bransch- eller byggrelger för denna åsikt? Gäller det även när man har ett skvallerrör ut från själva fixturlådan till badrummet? Berätta! Jag vill gärna trycka upp det i fejan på min byggare, om han gjort fel.
Kanske rör det sig om ett litet missförstånd. När man bygger in toatanken i väggen så hamnar ju detta per automatik utan för badrummets tätskikt. I mitt fall så står ju dock inte tanken i väggen utan i själva badrummet om man så säger. Att i detta läge INTE göra tätskiktet klart innan man ställer dit fixturen, det måste vara tjänstefel.
Min fixtur stod i badrummet, innan den byggdes in med en vägg. Nu står den inbyggd, utanför tätskitet. Min fixtur byggdes in samtidigt som tak och väggar gjordes i ordning med skivor och gips. Sedan fuktspärr. Och då blev fixturen således utanför tätskiktet. Vi har ju mitt fall minst en dold vattenkoppling inbyggd utanför tätskiktet och på ett ställe som inte är nåbart eller inspekterbart. Jag håller kanske med om ditt resonemang (att det är lämpligt att göra som du säger) men har inte sett nån beskrivning som säger att fixturen SKALL vara innanför tätskiktet. Jag har Gustavsbergs asdyra Troimont-fixtur. Om jag minns rätt stod det inget i beskrivningen. Står det i nån annan beskrivning, tex IFÖ:s?
OK- tack! Såg just att det i IFÖ:s anvisning står att man "rekommenderar" din lösning. I Gustavsbergs anvisning finns inget liknande. Jag ska fråga Gustavsberg. Återkommer, om jag får svar.
Svar från Gustavsberg ang Triomont:
"För att eliminera ev.vattenskador rekommenderar vi att ett tätskikt appliceras i utrymmet för wc-fixturen.
Det bör utformas med tät botten ,med någon typ av dränering, t.ex ett skvallerrör,så att ev.läckage blir synligt."
"För att eliminera ev.vattenskador rekommenderar vi att ett tätskikt appliceras i utrymmet för wc-fixturen.
Det bör utformas med tät botten ,med någon typ av dränering, t.ex ett skvallerrör,så att ev.läckage blir synligt."
På de jobb som jag haft med vägghängd konstruktion så har jag gjort fall innanför och satt ett dräneringsrör samt fuktspärrat botten med ett uppvik.
Tummen mitt i handen skrev:
Klicka här för att svara