9 769 läst ·
12 svar
10k läst
12 svar
hörnlister + kakel
Vi har en massa hörn i vårt badrum och en massa hörnlister... Hur gör man för att det ska blir snyggt när man kaklar mot dessa? På en del ställen ser det helt ok ut som det är men inte överallt. Är det bara att riva ner och sätta om eller kan man göra något åt det? Det är framförallt där kaklet är skuret som det varit svårt att dölja den skurna kanten med hörnlisten.
Man måste vara nogrann vid sättningen. River man ner det i efterhand riskerar man att pajja tätskiktet med påföljden att man får riva allt kakel, klinker och fix och börja om från början.
Emaljlack på de lerfärgade delarna kanske fungerar, men det finns risk för att det bara ser kladdigt ut. Emaljlack säljs annars på små burkar med pensel i locket.
Emaljlack på de lerfärgade delarna kanske fungerar, men det finns risk för att det bara ser kladdigt ut. Emaljlack säljs annars på små burkar med pensel i locket.
Jag vill nog hävda att en knäckt kant blir 100 gånger snyggare än en sågad dito. När man sågar kan emaljen ge små små urhack vilket gör en ojämn kant trots den fina vattensågningen.
Min fråga till ursprungspostaren är: Sätter du hörnlisterna dikt an plattan? Vi kör med samma fogbredd som resten av badrummet, dvs 2 mm mellan plattor samt 2 mm mellan plattor och hörnlister.
Min fråga till ursprungspostaren är: Sätter du hörnlisterna dikt an plattan? Vi kör med samma fogbredd som resten av badrummet, dvs 2 mm mellan plattor samt 2 mm mellan plattor och hörnlister.
Här är det betydligt mindre avstånd mellan list och platta än det normala fogavståndet. Det ser bra ut. På nått vis är det ju listen som utgör "fogen". Den kapade plattan är avfasad med slipkloss.
Hur man gör själva kapningen styrs väl möjligen mer av vilka plattor man har. Här är plattorna homogena med samma färg raktigenom och då går det ju att göra lite hur som kanske...
Det låter som du har problem med själva fogningen snarare än kapningen? Om du tänker på att torka av fogen mot den kapade plattan när du torkar plattorna rena efter fogningen så kommer du bygga upp fog mot den kapade ytan som då döljs. Dessutom får man passa sig för att svabba bort för mycket av fogen när man rengör plattorna. Använd minimalt med vatten.
Hur man gör själva kapningen styrs väl möjligen mer av vilka plattor man har. Här är plattorna homogena med samma färg raktigenom och då går det ju att göra lite hur som kanske...
Det låter som du har problem med själva fogningen snarare än kapningen? Om du tänker på att torka av fogen mot den kapade plattan när du torkar plattorna rena efter fogningen så kommer du bygga upp fog mot den kapade ytan som då döljs. Dessutom får man passa sig för att svabba bort för mycket av fogen när man rengör plattorna. Använd minimalt med vatten.
Tack för alla förslag. Jag inser att vi gjort helt fel. Vi har försökt att sätta plattorna ända intill hörnlisten, trodde att de skulle skjutas in i listen. Därför funkar det inte att få in någon fog emellan. Annars hade ju den dolt den fula kanten.
jag tycker nog att ni delvis har gjort rätt dvs satt plattan dickt an mot hörnlisten..det som är felet i det hela är ju egentligen bara att ni borde vänt den skurna delen av plattan innåt istället för att sätta den mot hörnlisten..skurit med vanlig kakelskärare och putsat till kanten och dolt med fog.Kunigunda skrev:
Har du mycket kakel över så kan du alltid sätta nytt på det gamla om det är en trumma utan att riva, sedan är det viktigt att du har rätt list beroende på tjockleken på plattan. Man bör undvika att ha den vassa sidan mot kakellisten, slipa av kanten och vänd den sidan innåt det märks knappt när man fogat en annan risk med skurna kanter är att man kan skära sig när man städar. Lycka till.
Kunigunda skrev:Vi har en massa hörn i vårt badrum och en massa hörnlister... Hur gör man för att det ska blir snyggt när man kaklar mot dessa? På en del ställen ser det helt ok ut som det är men inte överallt. Är det bara att riva ner och sätta om eller kan man göra något åt det? Det är framförallt där kaklet är skuret som det varit svårt att dölja den skurna kanten med hörnlisten.
Jag gjorde ochså fel och satte den skurna kanten mot listen utan fog emellan.
Nu använde jag visserligen elektrisk kakelskärare så kanterna blev himla fina men visst flisade det sig på något ställe. Där tog jag emaljlack och fyllde i och torkade bort det överflödiga så nu ser det helt perfekt ut.
Nu använde jag visserligen elektrisk kakelskärare så kanterna blev himla fina men visst flisade det sig på något ställe. Där tog jag emaljlack och fyllde i och torkade bort det överflödiga så nu ser det helt perfekt ut.
Vad skönt att höra att det finns fler som gör fel!
Vi har haft en kakelsättare här och han tyckte inte att det var så himla farligt. Att man inte lämnar någon fog emellan tyckte han inte gjorde något eftersom det även kan vara svårt att få den rak och snygg. Däremot sa han ju också att vi skulle vänt plattorna med den hela kanten mot hörnlisten men han tror också att det mesta "försvinner" när vi fogar. Det som fortfarande syns kan vi ju täcka med emaljlack! Tack för hjälpen!
Vi har haft en kakelsättare här och han tyckte inte att det var så himla farligt. Att man inte lämnar någon fog emellan tyckte han inte gjorde något eftersom det även kan vara svårt att få den rak och snygg. Däremot sa han ju också att vi skulle vänt plattorna med den hela kanten mot hörnlisten men han tror också att det mesta "försvinner" när vi fogar. Det som fortfarande syns kan vi ju täcka med emaljlack! Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara