4 026 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Badrum i källare
Om man gör ett större badrum i källare med dusch och badkar. Hur fungerar det då med fuktspärr på golv och yttervägg. Hela källaren är ju gjuten i betong eller något. Det borde med andra ord inte spela så stor roll om det kommer fukt i dessa. De får ju sin beskärda del ändå utifrån. Eller?
Själv kör jag med den teorin iaf. Nu har jag ju grävt ur och isolerat i badrummet men även då så kommer jag bara att fuktspärra runt dusch och golvbrun då jag inte vill stänga den normala fuktvandringen. OM detta är helt korekt vet jag ej.
Jo där är det oxå en aspekt på det hela. Vad händer om man nu försöker täta och misslyckas?? Massa fukt som inte kan torka ut på något bra sett. Bygga med ej organiska material och låta betongen andas känns rätt för mig. Där jag kommer att fuktspärra är som sagt i duschhörn mot innervägg (betonghålsten) och skorstenstock och golvet ca 1 meter ut från dessa väggar. Detta borde göra att ev fukt som tränger in kan även andas ut.
Jag står själv i begrepp att göra badrum i källaren av en f.d. tvättstuga. Jag tror att största problemet m.a.p fukt är att ventilera den fukt som ev. tränger in utifrån. Om man isolerar ytterväggen på insidan t.ex. med stålreglar, rockwool, gips, fuktspärr och kakel riskerar man att den lilla fukt som kan tränga in utifrån ej kan ventileras bort på insidan. Därför tror jag att det är säkrare att endast fuktspärra där risk finns för direkt vattenstänk, d.v.s. väggar och golv i duschen, kring golvbrunnen och kring badkaret. Övriga ytor kan få andas.
Hmm vill bara lägga in kommentaren att man aldrig skall isolera på insidan i källarutrymmen. Där isoleras bäst på utsidan med t ex isodrän som även är dränerande.hogge skrev:Om man isolerar ytterväggen på insidan t.ex. med stålreglar, rockwool, gips, fuktspärr och kakel riskerar man att den lilla fukt som kan tränga in utifrån ej kan ventileras bort på insidan. Därför tror jag att det är säkrare att endast fuktspärra där risk finns för direkt vattenstänk, d.v.s. väggar och golv i duschen, kring golvbrunnen och kring badkaret. Övriga ytor kan få andas.
Klicka här för att svara