17 991 läst ·
18 svar
18k läst
18 svar
Gipsskivor - limma eller skruva?
Vad jag fått lära mig genom plattsättarbranchens regler så måste gipsväggen andas så det inte blir kondens bakom gipsen och det gäller även mont. av kgc skivan mot befintlig vägg.
cpalm skrev:
Du kan prima väggen först med en vidhäftningsprimer och sedan spackla väggen med byggspackel typ Höganäs Fb 4500 men blanda lite i taget för den brinner fort men fördelen är att du kan lägga på flera lager efter varan för den torkar snabbt.
Förslag på vad jag kan jämna av med? Jag skulle uppskatta om man slapp putsa upp hela väggen.[/quote]amann skrev:
Det stämmer säkert, men jag funderar på dels varför inte detta gäller för golv, och dels borde ju fixet/limmet andas en del i sig.kakelmaster skrev:
Tegelväggen är inte en yttervägg så den är nog inte speciellt fuktig.
Däremot har det uppstått nytt frågetecken. Kan man kakla på gipsskivor som sitter uppe med nån gul porös skummassa? Jag tror det är poloritanskum. Bär det upp gipsskivan eller finns det risk att allt kommer när om jag kaklar på det?
Däremot har det uppstått nytt frågetecken. Kan man kakla på gipsskivor som sitter uppe med nån gul porös skummassa? Jag tror det är poloritanskum. Bär det upp gipsskivan eller finns det risk att allt kommer när om jag kaklar på det?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden