Hallå!
Jag hade en liten diskussion med "Byggaren" angående hur jag skulle förstärka mitt golvbjälklag här kommer lite bilder på problemet.

Först det allmäna, badrumsgolvet består idag av fyra längsgående balkar (se bild) varav den i mitten är förstärkt till dubbel storlek.

Balken längs till höger syns dåligt i bilden men den ligger rakt under väggen vilket gör att de har snickrat på en för mig ganska klen regel som golvet vilade på innan projekt upprivning började. Skall jag bara byta ut denna regel till en kraftigare variant för att sedan spik-limma fast den, räcker det?

Problem två är bjälken längs till vänster i bild. Den ligger inte rakt under väggen utan längre in, suck. Detta gör ju att jag inte med lätthet kan lägga ett nytt golv om jag inte bygger på bjälken så att den kommer utanför väggen så golvet har något att vila på. Kan jag istället sätta kortlingar med samma dimension som bjälkarna för att vila golvet på? Väggen i sig är rätt klen så den går väl att ta ner för att förstärka och fixa golvet för att sedan sätta upp den igen men lite bökigt verkar det.

Och allmänt sätt, tror ni att jag behöver förstärka upp dett bjälkag ytterligare än det ovan beskrivna om jag sedan lägger utspårad spånskiva för vattenvärme och sedan dubbelgips?

Tackar!
mvh, Henrik

• P3091003_x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en liten bild till..

• P3091004_x.jpg
    Skapa konto
och en till...

• P3091005_x.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.