4 408 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Golvbrunn - Nivå- Hur?
Jag vet att det skrivits spaltkilometer om detta tidigare, men det är ju aldrig precis som ens egna förutsättningar i trådarna så jag vågar mig på en fråga.
Har nu förstärkt mina ursprungliga golvbjälkar på cc70-80 med PU-limmade 45x195 PBS. På dessa skall jag lägga golvgips limmade med S48 och sedan golvvärme - matta eller kabel, har inte riktigt bestämt mig än. Spackla ska jag också göra, för fallet och golvvärmen.
Frågor:
1. Hur högt skall jag sätta golvbrunnen, i nivå med spånet, eller gipsen?
2. Skall gipsen gå ända fram till brunnen eller sluta en bit runt om?
3. Fiberförstärkt spackel? Tips på fabrikat? Går det bra att spackla fall med detta?
4. Hur tjockt lager spackel måste jag ha då jag skall ha golvvärme på gips och spån?
5. Om jag måste använda förhöjningsring, när sätter man i den? I samband med
spacklingen eller?
Hade väl tänkt att använda någon slags monteringsplatta, men så vitt jag förstår verkar det vara omöjligt att komma ifrån förhöjningsring om man skall spackla, och den vill man ju helst slippa, eller?
Många frågor, men jag SKA!!! klara av detta!
Tacksam för lite svar.
Tim
Har nu förstärkt mina ursprungliga golvbjälkar på cc70-80 med PU-limmade 45x195 PBS. På dessa skall jag lägga golvgips limmade med S48 och sedan golvvärme - matta eller kabel, har inte riktigt bestämt mig än. Spackla ska jag också göra, för fallet och golvvärmen.
Frågor:
1. Hur högt skall jag sätta golvbrunnen, i nivå med spånet, eller gipsen?
2. Skall gipsen gå ända fram till brunnen eller sluta en bit runt om?
3. Fiberförstärkt spackel? Tips på fabrikat? Går det bra att spackla fall med detta?
4. Hur tjockt lager spackel måste jag ha då jag skall ha golvvärme på gips och spån?
5. Om jag måste använda förhöjningsring, när sätter man i den? I samband med
spacklingen eller?
Hade väl tänkt att använda någon slags monteringsplatta, men så vitt jag förstår verkar det vara omöjligt att komma ifrån förhöjningsring om man skall spackla, och den vill man ju helst slippa, eller?
Många frågor, men jag SKA!!! klara av detta!
Tacksam för lite svar.
Tim
Kör du S48 till limningen bör du fortsätta med Ardex. Du ska flyta typ 10 mm över elkabel, dvs. sammanlagt runt 15 mm. Det går att "ösa" fallet med flytspackel men det finns reperationsspackel som är hyfsat lätt att jobba med. När det stelnar blir det lite som modellera som man kan forma fallet med, med hjälp av en fuktig svamp.
ByggaNytt: Om jag fattat det hela rätt med ledning av bilden blir det alltså fiberspackel i 13mm + det jag behöver för att flyta in golvvärmen, kanske ca 10 mm, precis runt golvbrunnen. Och då är golvbrunnen fäst i monteringsplatta i höjd med spånet. Purus har ju distanser till sina brunnar så att de kan komma upp i nivå med gipset, men då skall man väl inte sluta med gipset 4 cm utanför brunnen eller?
sigpl: Tips på fiberförstärkt spackel lämpligt för fallbyggnad?
sigpl: Tips på fiberförstärkt spackel lämpligt för fallbyggnad?
Klicka här för att svara