3 909 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Fönsterbelysning i badrum
Är det någon som hittat på någon snygg lösning för att få fönsterbelysning i badrummet eller tvättstugan? Alla sorters hängande lampor antar jag att man får glömma. Har funderat på att montera spottar i taket ovanför fönsterbrädan, som får lysa upp växter som står på denna. Någon som provat? Blir det snyggt? Andra finurliga lösningar?
Lyfter upp den här tråden, som jag startade för ett bra tag sedan. Jag hade bestämt mig för att montera in spottar ovanför fönstret i badrummet för att få fönsterbelysning där, men när det nu var dags visade det sig att spottar kräver rejäla säkerhetsavstånd till brännbart material, t.ex. gardiner. Min elektriker kände inte till några spottar med tillräckligt små säkerhetsavstånd, även om de inte behöver vara särskilt starka. Hur har ni andra gjort som monterat någon form av fönsterbelysning i badrummet? Finns det svaga spottar utan krav på säkerhetsavstånd? Själv är jag inne på att montera någon form av små armaturer för glödlampor istället, men jag har inte hittat några som faller mig i smaken än.
Självklart går det att göra så i badrummet. Problemet för mig är att jag vill kunna hänga en gardin utanför. Spottar utvecklar mycket värme, och skall man hålla sig till tillverkarens säkerhetsavstånd fungerar det inte för mig. Mina fönstersmygar är mindre djupa än Toscas, så spottarna hamnar mycket nära gardinen. Snyggt blir det definitivt!
Kom att tänka på LED-spotlights. De utvecklar ju minimalt med värme, så där borde det inte vara några problem. Någon som provat? Ger de konstigt ljus (konstiga färger)? Någon som kan tipsa om fabrikat med rimliga priser. Har hittat snygga på elbutik.se, men de kostar 500-600 kr/st +transformator. I häftigaste laget tycker jag. Jula har en variant där 3-pack med transformator kostar 399 kr, men är dessa något att ha?
Kom att tänka på LED-spotlights. De utvecklar ju minimalt med värme, så där borde det inte vara några problem. Någon som provat? Ger de konstigt ljus (konstiga färger)? Någon som kan tipsa om fabrikat med rimliga priser. Har hittat snygga på elbutik.se, men de kostar 500-600 kr/st +transformator. I häftigaste laget tycker jag. Jula har en variant där 3-pack med transformator kostar 399 kr, men är dessa något att ha?
Klicka här för att svara