Som rubriken lyder: Kaklar ni själva? Har ni någon erfarenhet? Hur "fel" kan det bli om man läser på noga, pratar med kunnigt folk, planerar, är extremt noggrann med fuktspärr m.m, och som sagt är väldigt noggrann...

Vi skulle hellre vilja lägga pengarna på lite exklusivare materialval i badrummet än på hantverkare, men man blir ju uppskrämd av alla som säger att inga försäkringar gäller och att man är idiotisk om man försöker kakla själv... Vi är ganska händiga i övrigt, och kommer göra allt annat förutom el och VVS själva... Men vågar man kakla badrummet själva?

Mike Wazowski skrev:
Fuktspärr och sånt är inte det stora problemet, som jag ser det.
Det svåra är att få till rätt finish. En plattsättare är van att tänka på början och avslut av väggar och golv, anslutningar mot brunnar, fönster och dörrar. Han/hon vet också hur man "trolla" bort sneda hörn och vinklar. En lekman får ofta inte till det riiiktigt så där bra när han/hon blir trött och förbannad för att det är kladdigt och man har glömt köpa rätt verktyg, kapat fel några gånger osv osv.
Kolla med Byggkeramikrådet (www.bkr.se). De har en skrift som heter "Råd och riktlinjer för färdigt utförande" som man ibland anger som kvalitetskrav för hur man vill att det färdiga resultatet ska se ut m a p foglinjering, början och avslut vid hörn, fönster och dörrar.
Talar av egen erfarenhet. Nästa gång köper jag plattsättningen.
Jag håller faktiskt med dig.

Badrummet överlåter jag åt kunnigt folk, men kakla köket kan jag göra själv.
Där e det inte lika krångligt :)

Klart man vågar! Med god plannering och noggrannhet kommer man långt! :)

Visst, det finns hantverkare som pga deras rutin gör ett bättre jobb, men det finns också dito som har bråttom och därför inte gör det så perfekt som man själv vill att det ska vara. Detta gäller ju förstås inte bara plattsättning.

Kanske ska man inte heller välja ett badrum som sitt första renoveringsprojekt.

Ang försäkringar så ska det vara fackmannamässigt utfört, det behöver inte vara utfört av en "legitimerad hantverkare". Tips här är att dokumentera jobbet med foton och kvitton om nu olyckan skulle dyka upp sedan.

Problemet är att många plattsättare är inkörda på stammbyten där det ska gå fort och ligget på gränsen till det godkännda och sen när de får en kakling hos en privatperson så är de inkörda på det tempot och det blir som det blir. När man hör av sig till en plattsättarfirma tala då om att du är en petig person och att det är viktigt att det blir bra samt att du vill ha en plattsättare som är van vid stycke badrum hos privatkunder. Det fungerar på våran firma ivarje fall och den har funnits sen 1932.

Jag brukar säga att allt går med lite vilja.. Och sen måste man tänka efter före.. Både två o tre gånger innan man börjar..

Har man gott om tid så är det utan tvekan något man klarar själv om man är lite händig. Man bör nog läsa sig till de grundläggande teorierna om plattsättning (indelning etc) och studera alla andra anvisningar noga, därefter är det bara att köra igång, platta för platta. Tänk först och kladda sen.....

Här var vi helt inställda på att göra detta själva, men när det kom till kritan så arbetade tiden emot oss och vi hade dessutom turen att hitta en plattis som var både duktig och rimlig prismässigt. Vi valde därför att fokusera energin på annat håll i renoveringen medan plattis arbetade med just plattorna. Underarbetet gjorde vi själva. Tvättstuga kommer vi lägga själva liksom alla golv som återstår.

Även om vi var lite bekymrade över de stora plattorna vi valt (30x60) så är jag säker på att vi åstadkommit ett liknande resultat själva - det hade dock tagit fantastiskt mycket längre tid än den vecka som plattis behövde.

Man ska väl dock vara medveten om att om man inte tänker till innan man börjar så kan slutresultatet lätt bli riktigt uselt....

Många praktiska sysslor är sådana att man blir rejält mycket bättre gång två och gång tre. Plattsättning är en typisk sån syssla tycker jag. Om 100 är max (hantverksmässigt mycket väl godkänt) låg jag på 50 efter gång ett, 75 gång 2 och 80 gång tre. Jag tycker detta gäller i synnerhet fogningen. Jag funderar nu på att ge mig på "gång 4" eller om jag ska skita i att göra det själv (handlar om blott 50 kvm källargolv och 20 kvm källarvägg...). Det lutar åt att jag skiter i det sedan det gått upp för mig att min granne är nypensionerad plattsättare... ;D

Jag kaklar själv. Jag hade aldrig gjort det innan jag kaklade vårat ena badrum, men jag blev såpass nöjd med resultatet att jag håller på med det andra badrummet nu. Enda nackdelen är väl egentligen att det tar en hel del tid, framförallt om man är ovan och har ett heltidsjobb att sköta på dagarna, men det kan det vara värt eftersom det kanske kostar hälften så mycket som det hade gjort med hantverkare + att man känner sig ganska stolt när det väl är färdigt.

Så länge som man är nogrann så klarar man det mesta, men om man vet att man har tummen mitt i handen så kanske man ska ge sig på lättare saker.

Lite av grejen är ju att ha gjort allt själv.
så har jag kapat av takstolarna & byggt om några av dom för att få plats med badrumet, så är det självklart att man gör kaklingen också!

Men det tar lite tid !

Ni som kaklar själva, ungefär hur lång tid tar det? Det beror ju givetvis på hur stora plattor man lägger etc etc, men går det att säga på ett ungefär hur lång tid per kvm de olika momenten tar?

Johannes_o_Marlene skrev:
Ni som kaklar själva, ungefär hur lång tid tar det? Det beror ju givetvis på hur stora plattor man lägger etc etc, men går det att säga på ett ungefär hur lång tid per kvm de olika momenten tar?

Raka fina ytor går snabt. men har man som jag massor med hörn, förnster dörrar runda hål hit o dit, så tar det tid.
Jag snittar väll på 1-2 m2/timme för bara kaklingen, sen till kommer ju undera arbete & fogning.

Instämmer med CarMan.. När jag kaklade badrummet så tog ett varv runt ca 1½timme o det var ca 2 kvm.. Sen att det gick snabbare på slutet beror ju på att man lärt sig knepen för att underlätta för sig själv..  ;) Men sen finns det moment som tar mycket längre tid.. Jag satte en bård runt som sitter förskjuten.. De tog tid.. Mäta o markera varje bårdplatta för att få de bra... Sen likadant med nästa varv med kaklet.. Kollade varje platta med laserpasset så att fogarna låg i linje med varandra över och under bården.. De 2 varven tog nästan dubbla tiden..

Jag har 4 ytterhörn & 7 innerhörn på mitt badrum + en hylla
sen har vi 2 förnseter & 2 dörrar
2 tappställen där vatten kommer från väggen & 2 avlopp från väggen
samt en lysknapp & ett elutag för badrums spegeln, så det blir mycke konstiga plator som tar tid.
& för att det inte ska gå allt för fort så har jag lagt en fris på golvet runt rumet & sen likadant på väggen som ett uppvik.

*räcker upp en hand*

Vi kommer kakla och klinkra allt själva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.