4 033 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Laga skadad fuktspärr
Hej
Jag har en svacka i golvet i vårt badrum och funderar nu om detta går att åtgärda utan att lägga nytt lager klinker ovanpå det befintliga. Det jag är rädd för att om jag tar bort klinkerplattorna vid svackan så riskerar jag att skada fuktspärren under. Om den nu skulle skadas, går det verkligen inte att laga den på ett godtagbart sätt, eller är det alltid så att man måste lägga om hela fuktspärren om en del skadats ?
/Klein
Jag har en svacka i golvet i vårt badrum och funderar nu om detta går att åtgärda utan att lägga nytt lager klinker ovanpå det befintliga. Det jag är rädd för att om jag tar bort klinkerplattorna vid svackan så riskerar jag att skada fuktspärren under. Om den nu skulle skadas, går det verkligen inte att laga den på ett godtagbart sätt, eller är det alltid så att man måste lägga om hela fuktspärren om en del skadats ?
/Klein
Det enkla svaret på denna fråga är tyvärr nej. Om du tar bort enstaka klinkerplattor är risken överhängande att du skadar tätskiktet och då måste du göra om rubbet.
Det blir nog till att lägga nytt klinker ovanpå det gamla.
Sen kanske någon kan komma med ett annat längre och framför allt mer positivt svar. ;D
Det blir nog till att lägga nytt klinker ovanpå det gamla.
Sen kanske någon kan komma med ett annat längre och framför allt mer positivt svar. ;D
Hej
Tack för ditt svar (även om det ine var det svaret jag ville ha, ;( ).
Vad är det som gör att det är "omöjligt" att laga ett skadat fuktskikt ? Kan man inte få ny fuktskyddsmassa att fästa mot gammal eller vad är egentligen problemet ?
/Klein
Tack för ditt svar (även om det ine var det svaret jag ville ha, ;( ).
Vad är det som gör att det är "omöjligt" att laga ett skadat fuktskikt ? Kan man inte få ny fuktskyddsmassa att fästa mot gammal eller vad är egentligen problemet ?
/Klein
...och där passerades min kompetensnivå på detta område...klein skrev:
En möjlig orsak skulle kunna vara att det är i kanten av plattan som tätskiktet går sönder och då har du inget att fästa nytt på. Vi får nog avvakta vad proffsen säger!
Enstaka plattor kan du ta bort men problemet är när du ska skrapa bort fixet under plattan då är risken stor att tätskicktet skadas. Har du en svacka så måste du ju ta bort ganska många plattor och har plattorna suttit ett tag så blir det svårt att rädda tätskicktet. Enklast är att spackla bort svackan med fix och lägga ett nytt golv. Har du golvvärme så tar den bort kondensvatten under plattorna i svackan.
klein skrev:Hej
/Klein
Du måste överlappa den gamla spärren och det kan ju vara svårt. Visst du kan ju ha tur och få bort plattorna och det bara blir skadat på mitten så du kan lappa det skadade partiet men varför chansa och det slutar med att du måste göra om hela badrumet.
klein skrev:
Klicka här för att svara