Badrum
hahel: Hej! Håller på att renoverar badrummet, vi hoppades på att inte behöva riva ner befintlig innervägg (Spån + kakel till 1.5 m höjd) plattsättaren föreslog att vi skulle jämna ut med rot gips från befintligt kakelavslutning upp till tak och därefter prima & kakla ovan på detta. Jag försökte kolla rakheten på den befintliga långväggen (ca 3,5 m) med ett långpass, och det
Myrin: Ett alternativ är att limma golvgips direkt på spånskivorna med tex Ardex S48 Lim. Golvet uppnår då en högre böjstyvhet än 22 mm spån på golvreglar med regelavstånd på 300 mm. /Zeb
ByggaNytt: Ring och hör, de är duktiga på att svara! Tel.: 08-556 315 50 Fax kundservice: 08-556 315 65 ardex@ardex.se Produkt & Teknikfrågor: teknik@ardex.se
cpalm: Om det samtidigt känns stabilt och inte låter ihåligt när du knackar på väggen så är det förmodligen inte en gipsvägg, utan en stenvägg som är gipsad. Frågan är i så fall hur väl gipset sitter fast i väggen. Det kan nog variera från ordentligt limmad till en spik här och där (så ser det ut hemma hos mig på vissa ställen :)). Jag kanske inte skall gå in på hur jag skulle
cpalm: En sak är säker och det är att handukstorkar inte är några vidare element. De har helt enkelt för liten yta. Bättre att använda ett element som handdukstork än tvärtom. (Men inte snyggare, jag håller med! :))
Badger: Hej, Har sett någonstanns, men kan inte nu påminna mig var. Dvs "kakelpenna" för att färglägga kanter och dylikt för att gå ihop i hörnor mm. "kakelpennan" var vit. Någon som kan ge ett tips var man finna något sådant?
cpalm: Varför skulle brunnslocket behöva vara rostfritt (metall)? Med klinkers brukar man köra utan lock och sätta en golvsil ovanpå som sätts i klinkerfixet. Det där med insats till golvbrunnen tror jag inte heller på. Låter skumt. Tror att den måste bytas. Snällt av föreningen att betala förresten!
tonye: Hmmm... men för en sådan snygg sak kanske det kan vara värt att lägga några extra slantar. Värt att tänka på. Tack för tipset Yonna. :)
Immobil: Åja låt dig inte nedslås, har du studerat denna: http://www.gvk.se/upload/LayoutKeramik.pdf :-/
CarMan: [citat] det beror helt på hur många Eatt som badrumet behöver. En handukstork vager väldigt lite värme, specielt om man har mycka handukar på den. du kan montera termostar om du så skulle vilja, men den lär nog få gå för fullt om den ska ge nån värme att räkna med
synpunkter: Höjden från golv är standard 55 cm. Det intressanta är dock inte hur högt det är från golv utan att rördetaljerna under handfatet passar perfekt in i väggen. I mitt fall satt idiotrörmokaren avloppsröret för lågt i vägg vilket gjorde att det inte blev en 90 gr vinkel från vattenlåset in rakt i vägg utan efter vattenlåset kommer två böjar för att "träffa hålet" i väggen.
kakelmaster: Tänk på ni som fuktisolerar själva att det är viktigt när ni sätter dit klämmringen i brunnen, se till att ni inte får en del av brunnsmanschetten under klämmringen utan kapar precis i kanten. Jag har sett många hemma projekt där det sticker fram massor av duk och klämmringen lossnat med läckage som följd. Ett tips bara. ;)
cpalm: OK. Jag tolkar det som att du är ute efter en putsad yta och inte en betongyta (eller är det något speciellt med just putsad betong?). Det borde fungera om du målar den med våtrumsfärg som är godkänd som tätskikt, men det kanske inte var detta du var ute efter?
gitolars: Nejdå, pölar vill vi absolut inte ha, vi får gå ner på klinker storlek till 20x20, vi ska ha 50x33 på väggarna och tyckte att det såg så smått ut med 20x20 på golvet. Har läst här på forumet om hur svårt det är att få till ett snyggt fall med större plattor. Någon som har något bra förslag? // Git o Lars
Boogieman: Pratade just inatt med en annan långväga bekant som också är kakelkille. Han sade att Sverige är det enda land som har fall i dusch/badrum - dvs att om du kommer utomlands tex till Spanien eller Norge så står det alltid en skrapa bredvid duschen (vilket det iofs ofta gör i sverige också men vad han menade var att man förväntar sig att man skrapar ner vattenet efter sig utomlands). Mao
MathiasS: [citat] Du kan ju köpa en vägghängd toa med extern cistern. Vill man bygga själv går det säkert att köpa cistern för dolt montage som reservdel, men då är det säkert billigare att köpa allt i ett paket från början...
Jesca_j: Har en fundering om tvättstugan, behöver man spackla fall på hela golvet eller räcker det med fall kring brunnen?
kacklaren: Någon som har erfarenhet av att använda denna skiva på Badrumsgolv? Tacksam för erfarenheter! MVH
kakelmaster: Jag la tätskickt som vanligt på väggen sedan reglade snickarn med teakreglar sedan skruvade han dit teakskivorna och pluggade skruvhålen med träplugg efter det så slipade han hela väggen samt slutligen la han på ett par lager typ båtlack. [citat] Bara undrar, hur gör man med teak väggen? Fäster man träet med kakellim och fogar med flexibel fog? Eller använder man sig av tex Casco
Virri: Men även om det bara är komfortvärme med elslingor så måste man väl isolera under på något sätt så att inte värmen försvinner neråt? Och kan man inte ha bara komfortvärme med vattenburna slingor?
Johan Gunverth: Höganäs uravl av kakel har ytterligare en högst väsentligt fördel: Plattornas mått har oftast fogen inräknad. Plattorna är sålunda tex. 96x96, 97x97, 147x147, 195x195 osv. Mycket lätt att kombinera olika sorters plattor i olika storlekar. Det är konstigt, men jag har inte hittat någon annan leverantör som kör med ett sånt system.
bonerocker: Hej, Jag jagar efter kvadratiska badrumsskåp (60x60?) med max 20 cm djup. Jag ska sätta spelgelglas på, så skåpen behöver kunna öppnas med tryck eller utfasad underkant. Är det någon som har tips på tillverkare & pris?
livarsso: TOSCA: Vad är det för fabrikat på handfat o möbel i ert lilla badrum? Blev väldigt sugen på den modellen. Mvh Lasse
MathiasS: [citat] Ja säkrast är väl att blanda ihop lite fog och testa. Tänk på att fogen blir mycket ljusare när den torkat helt.
AndersS: Har murat en nederdel i multiplatta som är 800(b) * 1000 (h) *100, som ska kaklas. Ovanpå blir blir det 6 lager glasblock som jag ska muras. Insidan mot duschen sätts glasblocken i linje med den kaklade nederdelen och en 10mm fog mellan. Kan man använda vanlig Glasbruk även här som fog mellan kakel och glasblock, skulle vilja undvika mjukfogen? Överdelen på lättbetongdelen, skulle ni
Mattis77: Hej. Jag har sett en ny lösning för elvärmeslingor på betonggolv.det är en isolerskiva med spår i som man sen flytspacklar över,ingen bilning behövs,inget extrajobb.Tror ej att det bygger mer än 3 cm ungefär,är någon form av superisolering i skivan,men det är ju inte alla som kan höja sitt badrum med med > 3 cm.Det var bara en tanke....LYCKA T.........
Anonymiserad 23608: Du måste lämna i prover på analys hos t.ex. Previa. Om det är asbest i det så skall allt plastas in, luftsluss i dörrhålet till barummet skall byggas, dammsugning med rätt filter, avfallet ska packas in, märkas upp och kastas på rätt ställe. Men det är om man skall göra det korrekt... När du river i asbest frigör du fibrer som är väldigt lätta och dessa hänger kvar länge i
kacklaren: Hej! Tycker det verkar enklare att bygga i glasfiber. med hjälp av ett gammalt kar får du en bra form. sedan kan du såga, plasta och modifiera hejdlöst utifrån egna önskemål. Du kommer i från viktproblem (för karet altså) och krångliga lösningar med bottenventil (plasta in den bara) och tätning. Glasfiber är billigt och enkelt att arbeta med finishen blir som vilken proffsprodukt