Badrum
saturnus: Hade ett snack med kakelkillarna när kommunen byggde om bad och bastu, ang. fogerna, att dessa släpper igenom vatten efter en stund. Fick svar att de använde 2komp-fogmassa som ger en tät fog. Någon som har erfarenhet av detta?
ByggaNytt: Det är inte silen/klinkersramen som är problemet, det är din gamla golvbrunn! Skall du ha vatten rinnades ner här och gummigukka då skall den definitivt bytas! Finns hur många trådar som helst om just detta. Jag skulle absolut byta golvbrunn även om det inte avser att använda denna eftersom du ändå skall göra iordning ytskiktet. Det tar (oftast) inte så lång tid att bila upp och
heon: Ytan är putsad så den är hyfsat jämn. Värmen är iof ett potentiellt dilemma eftersom vi kör med pellets så den är väl lite halvvarm hela tiden. Sotaren klagade på en annan del av huset innan där han tyckte att vi skulle ha plåtreglar mot murstocken, vad tror ni?
Tompa01: Då och då kommer det upp en tråd angående att sätta en tröskel utanför duschen för att undvika vatten utanför duschområdet. Har inte det problemet själv (och hoppas att jag även slipper det i mitt pågående badrum). Men att ett golv skall ha fall mot brunnen, gäller det bara i ytlagret för tätskiktet? Jag har trott att det även gäller själva ytbeläggningen så att om man
sanne78: var på malmö mässan.. kollade med purus där.. den nya purusplattan med extra klackar (13mm) blir perfekt.. 22+13 i höjd på plattan nu.. enl purus blir bästa lösningen.
Anni_G: He he, nu har jag en egen användare. Jag har snyltat på sambons "Nilen" men han tycker att jag skriver för tjejigt ;D Men frågan är den samma: vilket badkar ska man välja?
roblof: Jag skippar golvvärmen. Bor i lägenhet med grannar under så golvet är inte (kallt). Det ända är väl praktiskt då golvvärmen torkar upp vattenstänk på golvet. Jag har en fixkam som är på 3mm spelar 1mm stor roll. Ni som vet :)
greenbay: Det du lägger på utsidan är ett fuktskydd, frigolit, pordrän, platon el liknande, dessa är inte ångtäta. Alltså blir inte muren "instängd" mellan 2 tätra skikt, viktigt att ha koll på vad det blir på utsidan. Jag skulle själv rekommendera pordrän, isolering och fuktskydd i ett, med geoduk ytterst. Tar lite plats, och innebär även att mängden drän-grus minskar. mvh Peter
Stefan_h: Kolla med tillverkaren/importören... Men det låter konstigt att bauhaus inte kunde sälja nån ställning...
Mattis77: Skulle tippa att väggkonstruktionen med bräder och masonit kan röra sig ganska friskt,så jag skulle riva och regla om den väggen cc 30 eller 45 och inget under 13mm gips är tillåtet för beklädnad med keramiska plattor i våtutrymme.Lycka till
jeppeknaster: Tänk dock på att det kan vara problematiskt med att fästa grejer i väggen om du bara har gips. Där du ska hänga upp tyngre saker bör du ha en OSB eller annan stabilare skiva bakom gipsen. Alternativt att regla med tvärreglar bakom gipsen som du fäster i. Lycka till jeppe
Hemmakatten: Tack för alla tips! :D Har inte hunnit ta tag i detta mer under veckan, men tar med mig alla goda råd till nästa vecka då jag fortsätter. Tipsen om infästningen var mycket bra, tack.
Hemmakatten: Jag vill tacka för alla goda råd och synpunkter. :D De har varit värdefulla. Nu har vi bestämt oss. Det blir inga bubblor vare sig i badkaret eller i spabadet. Badkaret inne (till Marge: det blir ett Starck 3) utan bubblor eftersom jag badar så många gånger per vecka. Spabadet ute kommer inte heller att ha några bubblor. Har fått tag på en poolkonsult, Lagunpool Poolkonsult AB,
Madelene: Jag tror inte det är något problem att få in ett hörnbadkar i badrummet! /Madde
smidifix: Jag måla med en färg som jag köpte på coop kommer tyvärr inte ihåg vad den heter men den ska tydlien vara så stark så den killen som jag prata med som har jobbat på en målar firma sa att dom hade färgen på golvet i lagret å den höll utan att släppa färg!!! Så fråga på copp den är brytbar!!! MVH Linus
Myrin: Du kan strunta i elkabeln helt och installera en wirsbo el push i stället. Då har du möjlighet att elvärma vattnet i slingorna när du inte får värme från VP/pelletsbrännare eller vad du har för uppvärmnig. Det sitter en elpatron på pushen och den har en termostat där du kan välja hur varmt du vill ha. /Zeb
Mannesson: Tyvärr kan dörren bara vara på det stället den är :(
triumph: Tylö har en kupol till duschkabiner, det kanske kan vara något. http://www.tylo.se/?id=1009
Immobil: 8-) Testa Hagmans silikonborttagare när du har skrapat färdigt. :) [bild] Finns i biltillbehörsbutikerna. ;)
cpalm: [citat] Var lite otydlig där kanske, vanligt spackel är ej godkänt om det skall kaklas. Så även fallet med våtrumsspackel - använd bara där du skall måla.
kakelmaster: Man behöver inte prima golvet men rengöra det ordentligt med tex amoniak. [citat]
snuttjulle: Har du bråttom att få en fungerande dusch så leta på blocket efter en beggad duschkabin som du kan ansluta med slangar och på det viset flytta runt i rummet under renoveringen. Har själv haft en sådan stående i ett annat rum sedan i somras då våran renovering började. Funkar bra mycke bättre än att ha haft blåslampan på mig med snabbjobb bara för att kunna hålla sig ren.
GirlWonder: Har du kollat på www.duschbyggarna.se ? Vi har just köpt vår dusch där ifrån, valde RAIN & Premium Plus glas väggarna... Har inte hunnit montera upp ännu, men hoppas på att det blir lika snyggt som på bilderna! :D
kakelmaster: Man ska försöka undvika utländska blandare och wc för går något sönder så är det svårt att hitta delar och många rörisar vill inte befatta sig med eländet. [citat]
dalle: Om man gör det själv (och korrekt...) och dokumenterar noga med foton och kvitton, så tror jag att man bör ha en god chans att få ersättning. Förresten, snyggt badrum Cyrix!!! :)