Godagens!

Tänkte bara höra mig för om lite frågor då jag aldrig pillat i hemmet tidigare (Första husköpet) och är lite nyfiken av mig...

* Varför gipsplattor, ska det vara gips på golv & vägg? kan man sätta gipset ovanpå befintligt golv/vägg tex spånskiva...

*Skillnaden klinkers/kakel

*Varför tätskiktsmåla väggar först och inte hela badrummet? måste ju bli det bästa då tätskicktet är helt slutande, perssonen som inspekterade våran eventuella fuktskada sa att man tätskiktar golvet och en bit upp på väggarna först, är detta helt fel?

har förstått att fukten vandrar och kan vandra upp efter väggarna, om man då har tätskikts-skarvar kryper inte fukten under tätskikten då?

kommer säkert på mera senare

men tackar för de svar man får

trevlig sommar//Martin

1. Gips är ett exempel på icke levande material, dvs det rör sig inte vid temperaturförändringar (som trä gör) - gips är därför ett utmärkt material att sätta kakel/klinker på.

2. Med klinker avses väl ofta de plattor vi lägger på golvet, ofta lite grövre och hårdare. Idag är det ju dock väldigt vanligt att man har klinker på både golv och vägg - trenden med granit-plattor överallt gör att många fabriker nästan bara tillverkar "klinker" nuförtiden har jag hört.

3. Det har inget egenvärde att täta allt på en gång - tätskiktet målas på som en tjock färg ungefär och en skarv är inte en skarv i bokstavlig mening - det blir lika tätt som om du målat allt samtidigt. Hur man väljer att täta rummet och i vilken ordning styrs mest av hur man själv vill jobba. Ett skäl till att vänta med väggarna kan tex vara att det då inte finns något skikt att skada medans man meckar med golvet. Det verkar finnas lika många sätt att göra det på som det finns plattsättar - vissa vill göra golvet först andra vill köra väggarna....

4. Om du tätat enligt anvisning smyger inte fukten in under "skarven" om du målat tätskikt i flera omgångar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.