Hej svejs !
Jag är ny här på forumet, men jag har tjyvläst mycket den sista tiden och fått lära mig en himla massa nyttigheter.
Nu till mitt spörsmål. Jag håller på att renovera ett litet badrum i en gammal träkåk från mitten av 1800:talet. Det ser för j....igt ut. Inte en rak linje någonstans. Väggarna är ett kapitel för sig. Nu gäller det golvet. På 1970 talet gjöts en betongplatta som är tjock och stadig (nästan) När jag slet bort den gamla plastmattan så visade det sig att plattan har spruckit lite grann med påföljd att golvet nu har en liten puckel nästan mitt på golvet. Jag måste nu på något sätt höja halva golvet ca 70 mm från ena väggen ut mot mitten mot rummet så jag får samma höjd överallt. Badrummet är bara på 4 m2
Den gamla golvbrunnen är bortbilad och plats markerad för den nya. Jag sätter den nya brunnen ca 20 mm över befintligt golv, det ska väl räcka för värmekabel och flytspackel hoppas jag. Men som sagt, hur höjer jag på bästa och mest ekonomiska sätt halva golvet 20 - 70 mm Kan man lägga på en liten betongkaka där det är som mest höjdskillnad och sen flyta hela golvet. Eller kan man flytspackla så mycket som 70 mm. Hur göra ? Ge mig lite tips snälla ni :-[

Menar du att du har en höjdskillnad på 70 mm i ditt rum på 4 m[sup]2[/sup]. Det blir en ordentlig nerförsbacke!
Eftersom den där betongplattan dels är väldigt ojämn, dels har spruckit, verkar den inte vara någon vidare utgångspunkt för ett nytt golv. Har du inte funderat på att ta bort betongen helt och hållet?

Nja, riktigt så illa är det inte. Det är i ett hörn som det är så lågt ( ca 1/2 m2 ) Men där var också gammalt flytspackel som satt löst som jag tagit bort. Resten av golvet har också rester av flytspackel som sitter ordentligt. Ta bort hela golvet är inte att tänka på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.