Läste här på forumet om användning av speciellt våtrumsspackel om man ska ha kakel på väggarna. Hur livsviktigt är detta ?

Jag hade precis kletat på första omgången tätskikt när jag satte mig i godan ro och läste om ämnet här på forumet. Då jag använt vanligt spackel blir man naturligtvis orolig. Vad kan hända ? Är inte precis jättesugen på att börja riva igen :-/

De bitar jag spacklat är gipskiveskarvar som inte var perfekta samt i skarven mellan golv och vägg, med andra ord inte speciellt mycket.

Snälla, ge mig ett råd ...

/Anders

Är det inte mer än så behöver du inte vara orolig. ;)

anders_dahl skrev:
Läste här på forumet om användning av speciellt våtrumsspackel om man ska ha kakel på väggarna. Hur livsviktigt är detta ?

Jag hade precis kletat på första omgången tätskikt när jag satte mig i godan ro och läste om ämnet här på forumet. Då jag använt vanligt spackel blir man naturligtvis orolig. Vad kan hända ? Är inte precis jättesugen på att börja riva igen  :-/

De bitar jag spacklat är gipskiveskarvar som inte var perfekta samt i skarven mellan golv och vägg, med andra ord inte speciellt mycket.

Snälla, ge mig ett råd ...

/Anders

Tack, nu känner jag mig lugnare. :)

Det där med "tätgucka" förresten, drog på andra lagret ikväll......och rekommendationerna ska ju följas det har jag förstått, häpnar dock över vilka mängder det blir av det! Känns nästan som om man skulle kunna använda toaletten som akvarium framöver.... 8-)

Inser att det är viktigt men kan inte hjälpa att jag känner mig tramsig när man "blaffar på" en massa gucka ovanför dörren ut mot hallen, men ska det va så ska det väl va ::)

Jo jag kan hålla med dig - snacka om hål i tätskiktet !
Men å andra sidan, var ska man annars sluta ?
Det blir ju automatiskt vid de naturliga avslutningar som bjuds.

Det blir några lager... I dusch och den del av badrummet som har tvättställ mm ligger det 4 lager gucka, övriga rummet är det 3. Golvet fick 4 lager och enl. beräkningen så har jag lagt lite mer än vad som krävs enl. branschstandard.

/Andreas

Jo, det blev samma förfarande här ...

Hade 6-7 kg gucka kvar när allt var lagt två gånger, räckte till tre extra lager i duschen. Framförallt hörnor, vinklar oc golv fick sig en rejäl omgång och jag misstänker att kritiska ställen har upp emot 5 mm tjockt tätskikt. :)

Golvet, halva väggytan samt duschen fick klinkers i helgen. Räknar med tre-fyra kvällar till för kakel, fog och vvs.

Ljuset i den berömda tunneln har uppenbarat sig och på fredag beställer jag hämtning av "Bajamajan".

Fasen vad skönt det ska bli att slippa göra morgonbehoven med häcken nerstucken i ett nollgradigt plasthål ;D

/Anders

Jovisst är det skönt med ett utedass!!! ;-) Hoppas att mitt inte behöver anvädas om en vecka... Har 3-4 kvm kvar att kakla... (runt fönster och dörr)

Nu är Bajamajan borta och Willroy & Boch-porslinet i drift  :) Duschen kommer "online" till helgen ... hur skönt känns detta på en skala mellan ett och tio? ... Ungefär elva skulle jag vilja påstå  :D

Hade lite problem med vattenrören till stolen. Jäkla rörskärare, rören blir så ihoptryckta att det är omöjligt att få in stödhylsor. Skiten läckte som ett såll när jag drog på vattnet och det blev många ramsor innan allt var tätt. Har dock beslutat mig för att riva rören igen och montera med stödhylsor, blir väl till att såga rören med bågfil istället. Vågar helt enkelt inte lita på kopplingarna nu när hylsorna inte är på plats.

Fortsättning följer ...

Men vad är det för en rörskärare som trycker ihop dem? Man får oftast en grad invändigt som bara är att ta bort med kniven...

/Kent

AndreasK skrev:
Det blir några lager... I dusch och den del av badrummet som har tvättställ mm ligger det 4 lager gucka, övriga rummet är det 3. Golvet fick 4 lager och enl. beräkningen så har jag lagt lite mer än vad som krävs enl. branschstandard.

/Andreas

Godagens!
tänkte bara höra mig för, är så att jag har förstått det som att man inte ska/borde lägga dubbla tätskikt för att det kan bildas kondens mellan dem...

hur blir då detta med 3-5lager som du och några fler beskriver det eller gäller detta mer ifall man hade haft en matta och lagt gojan uppe på?

Själv tycker jag det låter vettigt och smart med flera lager då man nu sitter med en eventuel vattenskada och försäkringsbolaget har sina idiotiska regler osv =)

Sedan har jag förstått det så att fukten "vandrar" under kaklet, letar sig utat så att säga.. inte risk att det kan "krypa" under det översta tätskiktet som slutar en bit utanför dusch-området.?

Sista frågan är, lägger man gojan/tätskiktet i taket med? eller kör man med plast under ex panelen?

tackar för svar, ha en trevlig sommar//Martin

AndreasK skrev:

/Andreas

Vad man menar när man säger att man inte ska ha 2 fuktspärrar är att om du har badrummet mot en ytterväg så ska du ta bort plasten i väggen... Annars får du 2 fuktspärrar som fukten stannar imellan och inte kan komma nån vart.

Sen undrar du om vattnet kan krypa in under de första lagret med fuktspärr... Varför då ha fuktspärr... Det är meningen med de hela att hålla fukten på "rätt" sida juh...När man lägger på guckan så blir det som en homogen gummimatta när alla lager torkat..

Och som svar på din sista fråga... Ingen gucka i taket.. ;)

Snickarboden skrev:
Men vad är det för en rörskärare som trycker ihop dem? Man får oftast en grad invändigt som bara är att ta bort med kniven...

/Kent
Använde en liten 159kr-variant inköpt på Hornbach, misstänker att en mer kvalitativ skärare funkar bättre.

Jag rev skiten igen, sågade rörbitarna med bågfil och det var inga problem med stödhylsorna denna gången. Dessutom blev allt bomtätt direkt, känns mycket bättre o nu vågar jag lita på kopplingarna.

Till "Fisketorp"
Som "Stefan_h" skrev, alla lagren ligger direkt på varandra och är i praktiken ett homogent lager, fuktspärr/plastfilm i väggen har jag inte då det blivit dubbla lager som
du menar.

Duschväggar, blandare, vattenrör mm kom på plats i lördags så nu slipper man duscha på jobbet, vilken känsla !

Ganska exakt två och en halv vecka tog det (inklusive påskledigheten) från att jag började riva. Nu gäller det dock att inte slappna av för mycket bara för att dusch och toalett går att använda, det finns mycket kvar att göra. Belysning, ventilation, tvättställ, en hel del kakel mm saknas men nu kan man ju jobba "utan kniven på strupen".

Hur ska jag stå ut att vänta sex veckor innan jag drar igång golvvärmen ? Klinkers är KALLT att gå på  :)

Fortsättning följer ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.