Japp, nu är jag övertygad. Det blir 3 mm fog både på vägg och golv. Sen var ju det här med storleken på plattorna också. Golv blir absolut 10x10 på grund av att det ska vara lättare att fixa ett snyggt fall. Väggen är jag osäker på. Blir det för "plottrigt" med 10x10 på väggen också ? Eller ska jag satsa på 15x15 på väggen. Större vill jag inte ha, gillar inte stora plattor. En annan fråga, dessa plattor som säljs på ark och sitter ihop, är det något att fundera på ? Jag inbillar mig att dom kanske är struliga att hålla på med. Någon som provat ?

Hanjo skrev:
Japp, nu är jag övertygad. Det blir 3 mm fog både på vägg och golv. Sen var ju det här med storleken på plattorna också.  Golv blir absolut 10x10 på grund av att det ska vara lättare att fixa ett snyggt fall. Väggen är jag osäker på. Blir det för "plottrigt" med 10x10 på väggen också ? Eller ska jag satsa på 15x15 på väggen. Större vill jag inte ha, gillar inte stora plattor. En annan fråga, dessa plattor som säljs på ark och sitter ihop, är det något att fundera på ? Jag inbillar mig att dom kanske är struliga att hålla på med. Någon som provat ?  
De är ännu lättare att sätta än lösa plattor, går snabbare oxå, men de finns bara upp till 5x5 tror jag

som ett ytterliggare inlägg i debatten så brukar jag anväda kryssen till att säkra fogavståndet, dvs jag stoppar bara ned ett av spröten mellan kakel/klinkerplattorna för att fogavståndet ska bli lika.... de som är duktiga klarar det med ögonmåttet

jogi02 skrev:
Egentligen är väl vi i sverige lite väl rigida vad gäller fogbredd? Spelar det ngn som helst roll för de tekniska egenskaperna vad beträffar fukt mm? Förmodligen inte, och om ni frågar mig så tycker jag att en minimal fog, typ 1mm är snyggast på väggen iaf, beror lite på vilken typ av platta/ mosaik mm man väljer men i princip så lite fog som möjligt är min melodi.
Måste ju vara en estetisk fråga/smaksak, även om fogen släpper igenom mer fukt än plattan. Personligen tycker jag att fogen är viktig för slutresultatet och därför måste synas. La ett klinkergolv från K-Rauta i källaren för ett tag sedan och dessa 10x10-plattor satt i sjok med 3x4 plattor, mellanrum (tänkt fogbredd) 3mm.

En annan fördel med lite bredare fog är att det finns lite spelrum för justeringar. Med största sannolikhet kommer det att diffa en knapp mm någonstanns och då står man med ingen fog eller kanske två mm och det är blir ju en avvikelse på 100%- fult!

Jag tycker inte man kan generalisera om fogbredd utan det helt är avhängt vilken typ av platta man har. Personligen föredrar jag minimal fog för stora plattor t.ex. 20x40 på både väggar och golv medans mindre plattor t.ex. 5x5 kräver lite mer fogbredd. dessutom spelar det in om det är raka kanter alternativt lite vågiga, blanka eller med struktur etc etc.

Anledningen till att vi inte har medelhavs fogar på 1mm här är att det skall komma in fog mellan plattorna och inte bara på ytan med stor risk för sprickor överallt.

jogi02 skrev:
Egentligen är väl vi i sverige lite väl rigida vad gäller fogbredd? Spelar det ngn som helst roll för de tekniska egenskaperna vad beträffar fukt mm? Förmodligen inte, och om ni frågar mig så tycker jag att en minimal fog, typ 1mm är snyggast på väggen iaf, beror lite på vilken typ av platta/ mosaik mm man väljer men i princip så lite fog som möjligt är min melodi.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.