Tjena!

Köpte nyligen ett äldre hus och nu efter en månads duschning börjar det plötsligt hända saker i badrummet. Det är kakel och klinkers med golvvärme, högst ett par år gammalt.

För några dagar sedan upptäckte jag sprickor i vertikala fogar i duschutrymmet, från golvet och ca 1 meter upp. Idag hade plötsligt kaklet längst ned i hörnet en spricka tvärs över. Vad är det som händer? Provade att trycka mot väggen och konstaterade att det sviktade någon mm.

Är det någon klant som satt upp kaklet och skippat fuktspärren? Bara att riva ner och göra om? Vad annars kan vara fel?

/Q

Eftersom du ändå måste riva så lär du väl se... Dåligt underarbete, Enkelgips, för stort CC mellan reglar, Vattenläckage..

Quilding skrev:
Tjena!

Köpte nyligen ett äldre hus och nu efter en månads duschning börjar det plötsligt hända saker i badrummet. Det är kakel och klinkers med golvvärme, högst ett par år gammalt.

För några dagar sedan upptäckte jag sprickor i vertikala fogar i duschutrymmet, från golvet och ca 1 meter upp. Idag hade plötsligt kaklet längst ned i hörnet en spricka tvärs över. Vad är det som händer? Provade att trycka mot väggen och konstaterade att det sviktade någon mm.

Är det någon klant som satt upp kaklet och skippat fuktspärren? Bara att riva ner och göra om? Vad annars kan vara fel?

/Q
Gör inget !
Kontakta mäklaren!
det kan ju rörasig om dålda fel & då ska förra ägaren så för åtgärden, men det kan bli problem om du själv börjar riva i det

CarMan: Säljaren drog ner priset med 25% pga fuktproblem i källaren och frånsade sig då allt ansvar för ytterligare fel.

Om det nu visar sig att problemet uppstått för att någon klant gjort fel vid kakling av badrummet, vad säger försäkringen då? Den gäller väl för vattenskador i allmänhet, men vad händer om det var felbyggt?

P
Quilding skrev:
men vad händer om det var felbyggt?
Oftast ingenting. I 90% av fallen ersätter bolagen skadan i alla fall, men det kan också till 90% bero på vem skaderegleraren är och vilket humör han är på den dagen.

Vissa bolag tillämpar förhöjd självrisk i det läget. Kontakta ialla fall säljaren, om det är så att han hatr papper på reparationen så kanske du kan få firman som gjort det att åtgärda.

Men kontakta försäkringsbolaget, dom kommer under alla omständighreter att utreda vad som är fel, och föreslå åtgärder. Det kan ju vara så att det behöver torkas ut. I det läget har jag för mig att dom åtmionstonde ersätter för torkning och ev. sanering, även om det skulle vara ett fuskjobb.

Bara elen till avfuktningsanläggningen brukar kunna kosta över 5000:- för en skada.

Ok. Angående "firman som gjort det" så kanske det är samma som gjort den undermåliga dräneringen runt huset, dvs "en bekant" till förra ägaren :o. Jag ringer försäkringsbolaget så får vi se vad som händer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.