När jag byggde mitt förra badrum sa en säljare på Silvan att man skulle använda primer i hela badrummet och fuktspärr i duschen och 60 cm ut. Jag tänkte att det var lika bra att fuktspärra hela badrummet och gjorde det.

Nu har jag flyttat och ska renovera lite. Jag skulle behöva bila upp badrumsgolvet vid handfatet för att ansluta avlopp till köket. Avståndet är ca 2 meter från duschen. Om man gör det går det ju inte att få fuktspärren 100% tät.

Vad är det som gäller? Är det dusch + 60 cm på vägg och hela golvet? Eller är det dusch + 60 cm även på golvet?

Jag har svårt att tro att det skulle bli fuktproblem så långt från duschen, men jag vill ju ändå hålla mej till reglerna ur försäkringssynpunkt etc.

Boverkets byggregler:
6:534 Våtutrymme
Golv, väggar och tak som kan utsättas för vattenstänk, våtrengöring, kondensvatten eller hög luftfuktighet, skall ha ett vattenavvisande ytskikt.
Golv och väggar som kommer att utsättas för vattenspolning, vattenspill eller utläckande vatten skall ha ett vattentätt ytskikt, om angränsande byggnadsdelar och utrymmen inte tål sådan fuktpåverkan.
I utrymmen med golvavlopp skall golvet ha fall mot avlopp i sådana delar av utrymmet som regelmässigt blir utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill. Bakfall får inte förekomma i någon del av utrymmet.
Fogar, anslutningar, infästningar och genomföringar i vattentäta skikt skall också vara vattentäta.
Råd: Definition av vattentäthet, rengörbarhet och mögelresistens finns i: SS 92 36 01 (1)
Enligt dessa regler ska det va OK då området 2 meter från duschen inte överspolas med vatten.

varför skulle inte fuktspärren bli 100% tät om du bilar upp, gjuter igen & fuktspärrar inte & då en bit omlått.

Jo det borde den bli, men man kan väl inte vara 100% säker. Men eftersom det ändå handlar om ett område som är så pass långt ifrån duschen + att det är bra fall så borde det inte vara några problem.

Bilden: Rött = gammal spärr, grön = ny spärr. Man kan tycka att det kan lägga in mellan dem genom fogrester som sitter kvar.

Folk brukar inte tycka att man ska göra om delar av fuktspärren utan att göra om allt. Frågan är vad reglerna egentligen säger. :-?

• golv.gif
Bob_the_builder
Reglerna säger att det ska vara tätt, de bryr sig inte om hur det uppnås. Av den anledningen står det heller aldrig i några instruktioner om hur man ska göra för att byta ut en del av tätskiktet - det är alldeles för svårt för en leverantör att garantera den lösningen... :-X

Men försäkringsbolagen säger att det inte duger att följa reglerna utan att man måste följa en leverantörs anvisningar eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.