Hej Alla Kunniga!!

Jag ska flytta golvbrunen i mittbadrum,
Så jag blir tvungen att såga upp en bit av golvet.

Ska jag bara lägga dit frigolitskivan brevid rören å lägga spånskivan löst ovanpå?

Ska limma gips å lägga klinker efter det??

Det skänns somom jag skulle skruva fast den lösa biten i betongen så kommer det att kunna bli spänningar när resten av husets golv "rör" på sig!?!?!

Men å andra sidan skänns det som att spånskivan kommer ligga å "åka" omkring där under , eller räcker det med att limma fast den med gipsskivan igen!!??

MVH Linus

Är det inte nån som har en liten teori???

Ska jag lägga frågan i någon annan kategori??!!

MVH Linus

jag är inte riktigt med på hur du menar

Om du beskriver hur den befintliga golvkonstruktionen är, så kanske någon kan svara.
För som föregående talare, förstår jag inte heller vad du menar

/M

P
Saxat från BKR:

"Plattläggning på underlag av flytande golvkonstruktioner

Om material inte är fast förankrade i konstruktionen är de att betrakta som flytande underlag.

Golvunderlag bestående av löst liggande skivor eller skivor på sandbädd är därför att betrakta som flytande konstruktioner. Dessa är inte lämpade som underlag för keramisk beläggning.
Om keramiska plattor ska läggas på flytande underlag måste detta åtgärdas med en finsats av betong eller lämplig avjämningsmassa innan plattläggning med tunnskiktsteknik kan utföras.

Alternativt kan plattorna läggas i bruk som en flytande konstruktion. Om plattorna läggs i bruk som en flytande konstruktion i våtutrymmen gäller inte PER:s Branschregler. Dessa gäller endast för tunnskiktskonstruktioner som är fast förankrade till underlaget."

Sorry!!

Såg nu att det inte va mycket till information!!!

Mitt golvunderlag består av betongsula sen en frigolitskiva å ovanpå det ligger det 22mm spånskiva inne i rummen fram till varje dörrkarm där kommer det ju reglar som bryter av!!
Så jag måste såga upp spånskivan å dra om avloppet .
Så det är när jag ska tillbaka med spånskivan som jag funderar lite!?

Om jag ska borra fast den lösa spånskivan i betongen eller ska jag bara lägga dit den å låta den limmas fast av gipsskivan som jag lägger ovanpå.

Hoppas det va lite bättre förklaring:!:!

MVH Linus

frigoleten & golvspånet ligger alltså "flytande" på betong golvet?
oavsett om du flyttar brunnen eller ej så är det olämpligt att lägga klinkers på flytande golv om jag förstår rätt.

om du limmar gips uppe på spånskivorna, så kommer ju sen titlagda spånskivan att vara fastlimmad i gipset & kan inte rörasig

Ja,men spånskivan kommer ju inte sitta mer fast än resten av skivorna för dom blir ju lika mycket flytande som resten av rummet iomed att det blir ju en hel kaka som rör sig, iomed att jag limmar gipset uppepå spånskivorna så binder jag ihop spånskivorna med varandra!!

Ska jag såga upp hela golvet & regla upp med fast skruvade reglar i betongen??

då lär jag ju får ett stabilt golv!?!?

MVH Linus

Jag kan inte förfarandet, men om väggen står still o golvet kan rörasig så låter det inte som en vattentät lösning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.