Rickard Norrman skrev:
ack, det värmde. Jag tänkte göra så här: Primar och jämnar ut bef. fall i spånskiva, Lägger i förhöjningsring, limmar golvgips, flytspaclar och gör nytt fall kring brunn, tätskikt och klinker. Klart!

/Riggs
Rickard, har du läst tråden? Jag bara undrar, varför vill du tvunget ha golvgips, och inte flytspackel direkt på spånet?

Vet inte riktigt. Tror väl kanske mer på det gällande hållfasthet men flytspacklet skall ju vara lika bra förstås. Jag får väga dem mot varandra.

Rickard Norrman skrev:
Vet inte riktigt. Tror väl kanske mer på det gällande hållfasthet men flytspacklet skall ju vara lika bra förstås. Jag får väga dem mot varandra.
Nja, alltså, man vet att flytspacklet har lika bra hållfasthet. Man vet att det funkar. Grejen är dessutom att det räcker med ett tolv millimeter tjockt lager flytspackel, men att det i praktiken blir tjockare på nästan hela golvet i o m fallet, så det blir till och med långt starkare än vad som hade behövts.

Men du får såklart tro vad du vill.

OK! Hur påverkar värmekablar hållfastheten då kakans homogena egenskap på sätt och vis påverkas? Har hört att det kan behöva tjockas på en del.

/R

Är det golvvärmekablar med max 7 mm diameter är det 15 mm flytspackel som gäller som minimum istället. Men det blir också i praktiken betydligt mer, 15 mm är ju vid brunnen, och det blir snabbt tjockare.

jon_h skrev:
Nej, jag menar att man flytspacklar hela golvet. Det ska inte finnas någonstans i ett badrum där det är plant, det ska vara minst en centimeter fall per meter i hela rummet, och två centimeter fall per meter kring golvbrunnen.

Som sagt, det mycket dyrare och jobbigare att göra detta med mineriten än att helt enkelt flytspackla.
Den diskutionen har ju dykt upp vid flera tillfällen...
Jag kom själv in i ett badrum som golvet vid tillfälle var spån & det var plant.
Badrummet var av avlång typ, där det var ca 7 meter från en vägg till brunnen.
Att göra fall 1:100 var om inte fel så i allafall helt onödigt.

Ringde BKR för att få backup, svaret var att de var helt ok så länge inget bakfall uppstod.
Naturligtvis var det ordentligt fall runt brunnen samt närområden ca 1,5 meter.
Sen planade jag endast ut golvet

Boris73 skrev:
Ringde BKR för att få backup, svaret var att de var helt ok så länge inget bakfall uppstod.
Naturligtvis var det ordentligt fall runt brunnen samt närområden ca 1,5 meter.
Sen planade jag endast ut golvet
Det är nya regler nu med nya BBR. Det kommer uppdatering i de nya PER's branschregler snart. Men du har rätt i att det var så förut, att plant gick bra så länge det inte var bakfall.

Sen kan man naturligtvis diskutera det rimliga i att ha fall på hela golvet om det är sju meter långt, men reglerna är tydliga med att det ska vara fall.

jon_h skrev:
Det är nya regler nu med nya BBR. Det kommer uppdatering i de nya PER's branschregler snart. Men du har rätt i att det var så förut, att plant gick bra så länge det inte var bakfall.

Sen kan man naturligtvis diskutera det rimliga i att ha fall på hela golvet om det är sju meter långt, men reglerna är tydliga med att det ska vara fall.
Ja, reglerna är tydliga i dessa fall.

Sen tycker jag att de som är tråkigt med reglerna som alla som är lite intresserade läser, är att sunt förnuft inte uttryckligen skrivs så ofta som det muntligt tas upp på alla kurser som bla BKR har.

Reglerna finns som riktlinjer likväl som en lag, i bland är det om inte omöjligt så i allafall onödigt och extremt överarbetande att ta i ackt alla regler.

Självklart skall man inte bortse från reglerna, men jag tror att du också skulle överväga andra alternativ än 75 mm fall från väg till brunn.
De estetiska skulle få lida enormt av ett så stort fall. (tänk senario med 10*10 plattor på väggarna)

Patte skrev:
Man kan ju häfta på ett förstärkningsnät innan man flytspacklar,
Om spacklet har en böjstyvhetsförstärkande funktion så till och med måste man ha ett punktsvetsat stålnät (alltså absolut inget hönsnät eller liknande).

Det är alltså ett "armeringsnät" som man häftar, ser hyffsat stabilt ut på bilden.
Saxat från produkten hemsida:
Enligt rekommendation från Keramikrådet och PER branchregler kan du nu låta bli att lägga gipsskiva på spånskivegolv om du istället lägger ett putsnät och sedan spacklar in detta (tillsammans med ev. golvvärmekabel) i 13 mm tjockt spackelskikt (använd LIP 226).
Förpackning: 5 x 1,0 meter.
Putsnätet fäster du med häftpistol.
Golvspånskivan skall alltid behandlas med LIP 54 Primer

Låter bra?

Ja, alltså, det här är ett helt vanligt sätt att förstärka träbjälklag på, vanligare än att limma gips. Vi har ju diskuterat det längre upp i tråden. Så ja, det låter väl bra..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.