Byggahus.se

Fallskiva

1. R
    Medlem · Stockholm · 58 inlägg

ridd_sten

Medlem
    Fördelen med fallskiva är antagligen att det inte går lika mycket flytspackel. Istället för att t.ex flyta ifrån 10mm till 30mm på 2m så räcker det att flyta jämt på hela skivan (i och med att skivan faller). Det innebär 2 säck kvm där det annars skulle vara 30mm flyt. Vet ej vad skivan kostar men det är bara att räkna ifall det blir ngn vinst. Undrar varför vissa lägger gips på golvet innan de spacklar t.ex ABS kan ni ju köra på golvspån och då bygger ni inte upp golvet så mycket.

2. R

ridd_sten

Medlem
    Jag menar att man spar 2 säck där det annars skulle flytas 30mm.

3. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Skivan måste ändå ligga på ett undergolv av 22 mm golvspån på 30 c/c, och sen måste man då bygga upp resten av golvet i onödan med någonting som är 19 eller 22 millimeter innan man flytspacklar. Skivorna är från 900 i kvadrat upp till 1650x1700 och kostar mellan 700 och ett par tusen. Det blir väldigt mycket dyrare att köra med skivor än med flytspackel.

Skippar man de korkade fallskivorna så kan man flytspackla 12 millimeter och uppåt direkt på 22 millimeter golvspån på upp till 60 c/c.

4. Lindgrenski
    Renoverare · E · 3 340 inlägg

Lindgrenski

Renoverare
    Det blir inga fallskivor för oss. Min svåger flytspacklar då det är han som gör det mesta av jobbet ändå.

5. J

jon_h

Medlem
    Jo, jag vet, du skrev det förut. Bra..:) Jag riktade mig mest till ridd_sten. Och alla andra som funderar på att använda fallskivor..

• Laddar…
  6. R

ridd_sten

Medlem
    Skulle aldrig falla mig in att använda en fallskiva då den verkar helt onödig samt att den inte ingår i ngn godkänd konstruktion, i alla fall inte mig veteligen. Jag funderade mest på varför ngn skull vilja använda en sådan och vad vinsten skull kunna vara. Jag skulle rekomendera alla som pular i sina våtrum att alltid flyta sina golv oavsett underlag, men i synnerhet i träbjälklag.

7. J

jon_h

Medlem
    Oj, sorry. Jag missförstod. Då är vi ju rörande överens..:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.