Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Nu är tätsiktet äntligen klart med en jäkla massa rollningar för att komma upp i rätt kg/m2. Takfärgen är nedmålad en bit på väggen och imorgon är det dags för kakling
.
Behöver lite hjälp till en bra början.
På väggen ska det bli 15x15 plattor och på golvet klinker 20x20 med golvsockel bestående av halv klinkerplatta 20x10.
1. Ska sockeln ansluta ovanpå färdigt klinkergolv eller ska jag räkna med att ha den vid sidan av klinkergolvet?
2. Planera att mäta upp alla väggar i våg utefter hur högt sockeln kommer att sitta (platta, golvfix, mjukfog, fix mot kakel), dra streck och sätta upp en rätbräda att kakla efter, fylla igen spikhålen. Är detta arbetssätt bra eller finns det något bättre mtp att jag är amatör (än så länge)?
Behöver lite hjälp till en bra början.
På väggen ska det bli 15x15 plattor och på golvet klinker 20x20 med golvsockel bestående av halv klinkerplatta 20x10.
1. Ska sockeln ansluta ovanpå färdigt klinkergolv eller ska jag räkna med att ha den vid sidan av klinkergolvet?
2. Planera att mäta upp alla väggar i våg utefter hur högt sockeln kommer att sitta (platta, golvfix, mjukfog, fix mot kakel), dra streck och sätta upp en rätbräda att kakla efter, fylla igen spikhålen. Är detta arbetssätt bra eller finns det något bättre mtp att jag är amatör (än så länge)?
Hej, jag är i samma tankebana vad gäller mina våtrum.
1. Jag tror det är valfritt. När det är klart så är huvudsaken att du inte trycker in en mjukfog i golv/väggfogen så att den bottnar. Då har du plomberat fogen så att ev fukt i väggen inte kan ta sig ner mot golv och brunn. En fixfog är säkrare eftersom den leder fukt.
2. Hur tänker du göra? Ska sockelns ovankant vara i våg? Då måste du kapa alla sockelbitar så att de följer golvets fall. Eller ska sockeln följa golvet och så fixar du anpassningen till fallet med första kakelraden? Jag tycker spontant att det första alternativet verkar snyggast - enklast också kanske. Ett laservattenpass kommer nog till användning här.
1. Jag tror det är valfritt. När det är klart så är huvudsaken att du inte trycker in en mjukfog i golv/väggfogen så att den bottnar. Då har du plomberat fogen så att ev fukt i väggen inte kan ta sig ner mot golv och brunn. En fixfog är säkrare eftersom den leder fukt.
2. Hur tänker du göra? Ska sockelns ovankant vara i våg? Då måste du kapa alla sockelbitar så att de följer golvets fall. Eller ska sockeln följa golvet och så fixar du anpassningen till fallet med första kakelraden? Jag tycker spontant att det första alternativet verkar snyggast - enklast också kanske. Ett laservattenpass kommer nog till användning här.
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Jo sockelns ovankant kommer att va i våg men det kommer bli ett jäkla mätande platta för platta om de ska vila mot golvet.Consensus skrev:Hej, jag är i samma tankebana vad gäller mina våtrum.
1. Jag tror det är valfritt. När det är klart så är huvudsaken att du inte trycker in en mjukfog i golv/väggfogen så att den bottnar. Då har du plomberat fogen så att ev fukt i väggen inte kan ta sig ner mot golv och brunn. En fixfog är säkrare eftersom den leder fukt.
2. Hur tänker du göra? Ska sockelns ovankant vara i våg? Då måste du kapa alla sockelbitar så att de följer golvets fall. Eller ska sockeln följa golvet och så fixar du anpassningen till fallet med första kakelraden? Jag tycker spontant att det första alternativet verkar snyggast - enklast också kanske. Ett laservattenpass kommer nog till användning här.
Det är INTE lämpligt att spika en rätbräda igenom ditt fina tätskikt. Rätbrädan får du fästa på något annat sätt, lämpligtvis "ställa" på distanser från golvet.Mattias_Bjb skrev:
Mattias, jag tycker definitivt att du ska skippa rätbräda. Dra en linje runt hela rummet på lämplig höjd, kanske 1,20 upp eller så, och kakla utifrån den, dels uppåt och dels neråt. Du behöver absolut inte en rätbräda som stöd eller så, plattorna hänger ju av sig själva om du blandar fixet som du ska, så en linje räcker.
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Det blev en kompromiss, klossade upp en rätbräda på några kakelplattor och drog linjer runt om, typ 12cm från golvet. skippade mao spiken. Har faktiskt satt 6 rader och det börjar ta sig 
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Nu är ena väggen nästan klar, några detaljbitar ska sättas upp. Någon som har förslag på hur jag ska lösa kaklingen av ytterhörnet i smygen (d.v.s. den där jag slutat kakla)? Vid ytterhörnet mot snedtaket sätter jag nån list, vet inte riktigt vad.. 
Finns snygga hörnlister i aluminium till det. Kolla hos kakelhandlaren, det finns några olika modeller och färger.Mattias_Bjb skrev:
Fast dom skulle ju varit ditsatta innan kaklet så nu får det bli nån annan typ av hörnlist eller bara fog.
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Klicka här för att svara
