Nu är tätsiktet äntligen klart med en jäkla massa rollningar för att komma upp i rätt kg/m2. Takfärgen är nedmålad en bit på väggen och imorgon är det dags för kakling….

Behöver lite hjälp till en bra början.

På väggen ska det bli 15x15 plattor och på golvet klinker 20x20 med golvsockel bestående av halv klinkerplatta 20x10.

1. Ska sockeln ansluta ovanpå färdigt klinkergolv eller ska jag räkna med att ha den vid sidan av klinkergolvet?

2. Planera att mäta upp alla väggar i våg utefter hur högt sockeln kommer att sitta (platta, golvfix, mjukfog, fix mot kakel), dra streck och sätta upp en rätbräda att kakla efter, fylla igen spikhålen. Är detta arbetssätt bra eller finns det något bättre mtp att jag är amatör (än så länge)?
 
Hej, jag är i samma tankebana vad gäller mina våtrum.

1. Jag tror det är valfritt. När det är klart så är huvudsaken att du inte trycker in en mjukfog i golv/väggfogen så att den bottnar. Då har du plomberat fogen så att ev fukt i väggen inte kan ta sig ner mot golv och brunn. En fixfog är säkrare eftersom den leder fukt.

2. Hur tänker du göra? Ska sockelns ovankant vara i våg? Då måste du kapa alla sockelbitar så att de följer golvets fall. Eller ska sockeln följa golvet och så fixar du anpassningen till fallet med första kakelraden? Jag tycker spontant att det första alternativet verkar snyggast - enklast också kanske. Ett laservattenpass kommer nog till användning här.
 
Consensus skrev:
Hej, jag är i samma tankebana vad gäller mina våtrum.

1. Jag tror det är valfritt. När det är klart så är huvudsaken att du inte trycker in en mjukfog i golv/väggfogen så att den bottnar. Då har du plomberat fogen så att ev fukt i väggen inte kan ta sig ner mot golv och brunn. En fixfog är säkrare eftersom den leder fukt.

2. Hur tänker du göra? Ska sockelns ovankant vara i våg? Då måste du kapa alla sockelbitar så att de följer golvets fall. Eller ska sockeln följa golvet och så fixar du anpassningen till fallet med första kakelraden? Jag tycker spontant att det första alternativet verkar snyggast - enklast också kanske. Ett laservattenpass kommer nog till användning här.
Jo sockelns ovankant kommer att va i våg men det kommer bli ett jäkla mätande platta för platta om de ska vila mot golvet.
 
Mattias_Bjb skrev:
2. Planera att mäta upp alla väggar i våg utefter hur högt sockeln kommer att sitta (platta, golvfix, mjukfog, fix mot kakel), dra streck och sätta upp en rätbräda att kakla efter, fylla igen spikhålen. Är detta arbetssätt bra eller finns det något bättre mtp att jag är amatör (än så länge)?
Det är INTE lämpligt att spika en rätbräda igenom ditt fina tätskikt. Rätbrädan får du fästa på något annat sätt, lämpligtvis "ställa" på distanser från golvet.
 
Mattias, jag tycker definitivt att du ska skippa rätbräda. Dra en linje runt hela rummet på lämplig höjd, kanske 1,20 upp eller så, och kakla utifrån den, dels uppåt och dels neråt. Du behöver absolut inte en rätbräda som stöd eller så, plattorna hänger ju av sig själva om du blandar fixet som du ska, så en linje räcker.
 
Det blev en kompromiss, klossade upp en rätbräda på några kakelplattor och drog linjer runt om, typ 12cm från golvet. skippade mao spiken. Har faktiskt satt 6 rader och det börjar ta sig ;)
 
Nu är ena väggen nästan klar, några detaljbitar ska sättas upp. Någon som har förslag på hur jag ska lösa kaklingen av ytterhörnet i smygen (d.v.s. den där jag slutat kakla)? Vid ytterhörnet mot snedtaket sätter jag nån list, vet inte riktigt vad.. :)
 
  • DSC00596.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mattias_Bjb skrev:
Nu är ena väggen nästan klar, några detaljbitar ska sättas upp. Någon som har förslag på hur jag ska lösa kaklingen av ytterhörnet i smygen (d.v.s. den där jag slutat kakla)? Vid ytterhörnet mot snedtaket sätter jag nån list, vet inte riktigt vad.. :)
Finns snygga hörnlister i aluminium till det. Kolla hos kakelhandlaren, det finns några olika modeller och färger.

Fast dom skulle ju varit ditsatta innan kaklet så nu får det bli nån annan typ av hörnlist eller bara fog.
 
Så länge du inte har kaklat på båda sidor om hörnet så går det att sätta dit en hörnlist. Det finns, som daniel sa, i aluminium, men även i plast. Ytterhörnslist, eller "Jollylist" kallas de i branschen.
 
jon_h skrev:
Så länge du inte har kaklat på båda sidor om hörnet så går det att sätta dit en hörnlist. Det finns, som daniel sa, i aluminium, men även i plast. Ytterhörnslist, eller "Jollylist" kallas de i branschen.
Ok. Kan man köra med dem i smygen vid övergång mellan kakel och målad vägg också?
 
Mattias_Bjb skrev:
Ok. Kan man köra med dem i smygen vid övergång mellan kakel och målad vägg också?
Nej, det blir inte bra. De funkar bara om du har kakel på båda sidorna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.