3 081 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Regler tätskikt våtutrymmen
Jag undrar om någon vet vilka regler som gäller för tätskiktet i ett badrum? För att försäkringen ska gälla, måste detta vara gjort av en auktoriserad firma/person eller räcker det med att det är "yrkesmannamässigt utfört" (dvs av en själv om man nu kan hävda att man gjort tätskiktet enligt alla konstens regler) för att en hemförsäkring ska gälla vid en eventuellt uppkommen vattenskada.
Det räcker att det är fackmässigt utfört. Utan tvekan.
Men det är inte bara tätskiktet som ska vara fackmässigt utfört, hela konstruktionen måste vara det. Böjstyvheten ska vara tillräckligt hög i väggar och golv, underlaget ska uppnå en vidhäftning på 0,5 Mpa och så vidare.
Men det är inte bara tätskiktet som ska vara fackmässigt utfört, hela konstruktionen måste vara det. Böjstyvheten ska vara tillräckligt hög i väggar och golv, underlaget ska uppnå en vidhäftning på 0,5 Mpa och så vidare.
Tack! Men är du säker på det? Jag har hört att det kommit nya regler sen i 06-07, men inte fått dem bekräftade.
Säker på vad, att man får göra det själv? Ja, jag är helt säker.
Det har kommit nya regler, Boverkets byggregler kom nya i somras, och snart kommer nya PER's branschregler. Men det har överhuvudtaget ingenting att göra med huruvida du får göra det själv eller inte.
Det har kommit nya regler, Boverkets byggregler kom nya i somras, och snart kommer nya PER's branschregler. Men det har överhuvudtaget ingenting att göra med huruvida du får göra det själv eller inte.
Klicka här för att svara