Jag står inför valet av fog, och väljer mellan Ardex BS Flex och Ardex FL. Båda är vatten och smutsavvisande samt flexibla. Bs Flex är för fogar 2-12mm men har en kornstorlek på 0,3, det känns som om det ur städsynpunkt vore lämpligare med den mer finkornigare FL. FL är dock för fogar 4-15mm och jag har 3mm fogar.
Hur viktigt är det att välja rätt i förhållande till fogbredd? Vad skulle kunna hända om jag använde FL till 3mm fogar istället för de 4mm som anges som minsta fogbredd?
Har någon använt BS flex och kan säga något om hur grov struktur den ger?
Tompa
Hur viktigt är det att välja rätt i förhållande till fogbredd? Vad skulle kunna hända om jag använde FL till 3mm fogar istället för de 4mm som anges som minsta fogbredd?
Har någon använt BS flex och kan säga något om hur grov struktur den ger?
Tompa
Jag körde med nått som hette FS den var för fogar upp till 4mm men jag har lagt 8 mm på ett ställe, lite svårare att fylla, men tog man det mot slutet när det var lite tjockare gick det bra (fyllningen var igentligen inte svår, men man tvätar lätt bort för mycke, då den istortsett inte är korning alls, mer bara som en jämn smet.
men i fogar på 5mm så var det bara tvätta på normalt sätt.
men i fogar på 5mm så var det bara tvätta på normalt sätt.
Jag tittade även på FS, även den vatten och smutsavvisande. Men de andra två är dessutom flexibla. Hur mycket de kan flexa vet jag inte, men tyckte att det lät bra med en fog som var lite flexibel utan att spricka, speciellt i golv/vägg vinkel samt runt brunnen.
Tompa
Tompa
Tompa01 skrev:
Jo det låter ju bra, undrar varför jag inte tog en sån??? (valde ju inte fogen själv. det gorde min far som har golv butik)
jag försökte ialla fall förklara hur min fog var om det kunde vara till nån hjälp
BS Flex ger en slät och jämn fog utan porer. Är rätt speciell att foga med, den skall blandas betydligt mycket lösare än normal fogmassa och är som dom flesta Ardex produkterna snabb. Blanda ej till för mycket på en gång. Har ett foto som visar 10mm fog, glasblock fogade med BS Flex. Bilden är tagen efter första tvättningen och fogen är näst intill helt slät redan. Efter en tvättning till och slutlig ploering så blev resultatet perfekt.
Klicka här för att svara