4 977 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Är dagens tätskikt bakom kakel bra!?
Hej
Läs om ett fältförsök utförda av SP
http://www.sp.se/sv/general/publ/pof/ToF 1-07.pdf sida 20-21.
Jag är då glad att de blev plastmatta för två år sen.
Samt att jag börjar förstå folk som tjoat om mineritplattor bakom tätskikt, men min grundinställning är att detta inte förebygger några problem.
"trevlig" läsning folk.....
/Palm
Läs om ett fältförsök utförda av SP
http://www.sp.se/sv/general/publ/pof/ToF 1-07.pdf sida 20-21.
Jag är då glad att de blev plastmatta för två år sen.
Samt att jag börjar förstå folk som tjoat om mineritplattor bakom tätskikt, men min grundinställning är att detta inte förebygger några problem.
"trevlig" läsning folk.....
/Palm
Intressant nummer rakt av! Tack för länken.
Jobbigt! Pga detta så ligger badrumsrenoveringen i malpåse. Ytterväggens folie vill jag inte ta bort och jag veti fanken vad jag ska använda för väggskiva och tätskikt.
Det roliga är ju att om jag skulle anlita en verkare så skulle denne glatt sätta upp gips ovanpå väggspånet och sedan på med tätskikt och plattor.
Plastmatta vill jag inte ha pga att det är ett fönster med smyg mitt i ytterväggen. Det krävs skarvning i smygen.
Det roliga är ju att om jag skulle anlita en verkare så skulle denne glatt sätta upp gips ovanpå väggspånet och sedan på med tätskikt och plattor.
Plastmatta vill jag inte ha pga att det är ett fönster med smyg mitt i ytterväggen. Det krävs skarvning i smygen.
Consensus, du ska ha dusch mot yttervägg? Fibercementskiva och Deitermanns tätskikt fungerar sannolikt precis hur bra som helst, även om du behåller diffusionsspärren.
Man ska ju inte överdriva de här problemen heller, det har i huvudsak handlat om att man fått mögelpåväxt på gipsskivor under dessa omständigheter, och detta har visat sig när man ändå rivit badrummet av andra skäl.
Man ska ju inte överdriva de här problemen heller, det har i huvudsak handlat om att man fått mögelpåväxt på gipsskivor under dessa omständigheter, och detta har visat sig när man ändå rivit badrummet av andra skäl.
Japp, det är bad/dusch längs yttervägg. Dessutom sitter fönstret där, rätt högt men ändå. Slutligen så är det väggspån i väggarna. Huset är byggt 1981, plastmattan är bytt 1997 precis innan vi flyttade in. Den är OK, men man ser hur mattläggaren har fått kämpa runt fönstersmygen. Där är det gott om fogar och det vill jag inte ha i framtiden.jon_h skrev:Consensus, du ska ha dusch mot yttervägg? Fibercementskiva och Deitermanns tätskikt fungerar sannolikt precis hur bra som helst, även om du behåller diffusionsspärren.
Fibercementskiva säger du. Jag antar att väggspånet ska bort i ytterväggen, men kan jag behålla det i övrigt? Det är rätt tacksamt som underlag.
Hur många lager fibercementskiva i ytterväggen? Och vilken sort? Det c/c 600 på reglarna.
Vilken skiva skulle du använda i resten av badrummet ovanpå det bef väggspånet?
Jag hade, om det sitter en plast bakom spånet, rivit bort spånskivan och antingen satt ett lag 15 mm Masterboard på 600 c/ eller reglat i till 300 c/c och satt ett lag 8 eller 10 mm Masterboard.Consensus skrev:Fibercementskiva säger du. Jag antar att väggspånet ska bort i ytterväggen, men kan jag behålla det i övrigt? Det är rätt tacksamt som underlag.
Hur många lager fibercementskiva i ytterväggen? Och vilken sort? Det c/c 600 på reglarna.
Vilken skiva skulle du använda i resten av badrummet ovanpå det bef väggspånet?
I resten av badrummet hade jag absolut nöjt mig med att skruva en vanlig 13 mm normalgips på spånet.
Tackar, det stämmer med mina idéer oxå.jon_h skrev:
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Ska påbörja badrum nummer två snart och står inför samma funderingar. Dusch mot yttervägg och fönster i väggen. Hur funkar det att skruva i minerit/masterboard?
Hej!
Den som kaklat vårat badrum har inte använt mjukfog i hörnen utan samma som i övriga rummet så det har spruckit i duschhörnan. Är det någon fara med fukt bakom där nu eller har tätskiktet tagit han dom det och golvärmen torkat upp ev. fukt?
Tänkte skrapa bort halva fogen och lägga mjukfog utanpå, är det ok att göra så?
mvh
Bambi
Den som kaklat vårat badrum har inte använt mjukfog i hörnen utan samma som i övriga rummet så det har spruckit i duschhörnan. Är det någon fara med fukt bakom där nu eller har tätskiktet tagit han dom det och golvärmen torkat upp ev. fukt?
Tänkte skrapa bort halva fogen och lägga mjukfog utanpå, är det ok att göra så?
mvh
Bambi
Ingen fara, vatten tränger ju alltid igenom en vanlig cementfog på någon minut, så en spricka är helt kosmetisk så länge inte även tätskiktet spruckit. Och det har det säkert inte gjort i ditt fall. Gör som du tänkt och mjukfoga ovanpå, det går alldeles utmärkt.
Klicka här för att svara