Jag undrar när man började använda fuktspärr i badrum?
Badrummet jag undrar över är från 40-talet och det har bott äldre i lägenheten, de duschar inte varje dag och då kan man ju klarat sig utan fuktspärr men om en ung familj flyttar in o duschar varje dag osv kan det ju blir fuktproblem.
Badrummet är kaklat och orginal från 40-talet.
Vill hellst inte behöva renovera hela badrummet då det svider för ekonomin.
Undrar mest om det finns något speciellt årtal (ungefär) då man började sätta in fuktspärr (av värdig kvallite) så man utan större ingrepp kan avgöra om det sitter fuktspärr eller inte i badrumsväggarna.
Om fuktspärr saknas är det bara totalrenovering som gäller eller finns det någon enklare lösning på problemet?

Räkna inte med fuktspärr av det nya snittet i ett badrum från -40.
Dock brukar dessa funka om man inte duschar på väggar och golv då det ofta är badkar i dessa. Vill man skjuta på renovering och vara säker så skulle jag sätta in tät duschkabin.

det är som du säger badkar, men om man sätter duschdraperi mot de väggarna som utsätts för vatten borde det klara sig alltså?
annars är det kanske klokast att byta ut badkaret mot duschkabin

Inte en chans att det är fuktspärr om det är från 40-talet!

Jag vet att man så sent som på 80 talet ibland ej använde fuktspärr. Sedan är det så att 20 år gamla fogar börjar släppa och vittra sönder vilket även med gammal fuktspärr kan innebära problem. Har själv upplevt detta.

Gör om och gör det ordentligt så kan du sova lugnt! Gör du det själv behöver det inte alls bli dyrt med tanke på allt billigt material man kan hitta nu.

Klart man hade fuktspärr på 80-talet, och nästan alltid på 40-talet också. I äldre tider var det i huvudsak asfaltpapp.

Vi rev ett litet badrum här. Det var byggt 1976. Fuktspärren bestod av asfalt. På väggarna hade de sedan spikat gips utanpå fuktspärren och kaklat på gipset. Där var fuktskador på gipset när vi rev, men inte katastrofalt. Däremot så var det en stor och alvarlig fuktskada i golvet, men den kom från kylskåpet i köket på andra sidan väggen (kondensvatten).

Fuktspärren är nog inget att hänga i julgranen men det behöver ju inte betyda att ni inte kan nyttja badrummet. Jag inbillar mig att man kommer rätt långt genom att minimera skvättet på väggen när man duschar samt torka/skrapa av väggarna efteråt.

jon_h skrev:
Klart man hade fuktspärr på 80-talet, och nästan alltid på 40-talet också. I äldre tider var det i huvudsak asfaltpapp.
Har haft besiktningsman här som konstaterat att fuktspärr saknas på kakel över midjehöjd då detta sattes på 80-talet. Det var väldigt vanligt även då menade han. Det var detta jag menade, inte hela badrummet.

Asfaltspapp visste jag inte om, men den lär ju torkat ut för länge sedan och inte fungera idag. Har en polare som började riva i ett badrum från 30-talet och det var ingen rolig syn bakom.

Tallin98 skrev:
Jag undrar när man började använda fuktspärr i badrum?
Badrummet jag undrar över är från 40-talet och det har bott äldre i lägenheten, de duschar inte varje dag och då kan man ju klarat sig utan fuktspärr men om en ung familj flyttar in o duschar varje dag osv kan det ju blir fuktproblem.
Badrummet är kaklat och orginal från 40-talet.
Du har väl inga träreglar och gips som kan mögla bakom kakel i din lägenhet? Gamla fogar brukar vara rätt smala så det är en skydd i sej att det är bara liten fuktkänsligt yta som har direkt kontakt med vatten. Tegel och bruk klarar att bli fuktig utan att ta skada bara den har chans att torka emelanåt.
Vad kan då hända om fogarna blir fuktiga? I värsta fal kommer din granne under att slå larm ;).
Sörg för god värme och god ventilation ( fuktstyrd fläkt?) så att det som blivit våt hinner torka ut till nästa dag. Lämna inga sjöar stående på golvet. Reparera fogar om det finns några som är tydligt skadade - kostar faktiskt mer tid än pengar.
gaia

cameljointen skrev:
Har haft besiktningsman här som konstaterat att fuktspärr saknas på kakel över midjehöjd då detta sattes på 80-talet. Det var väldigt vanligt även då menade han. Det var detta jag menade, inte hela badrummet.
Aha. Jo, det stämmer ju, så gjorde man ofta. Jag trodde du menade att man inte hade tätskikt överhuvudtaget.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.