2 277 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Konstruktion av badrumsvägg mot yttertegelvägg
Hejsan..
Har sökt en del här på forumet men inte hittat något annat än att man måste tänkte till två gånger när man bygger badrumsväggar.. I mitt fall så handlar det om ett badrum med Yttervägg på 2 sidor, dessa är putsad tegel (vet inte om det finns någon luftspalt i denna tegelvägg eller om den är massiv).
jag tänker bygga så här tror jag just nu:
Tegelvägg
luftspalt uppreglad med träreglar. (ventilerad genom befintligt hål från en bortmonterad PAX-fläkt)
masonit
träreglar med isolering cc450 (70 mm?)
plywood
Gips
fuktspärrar och allt annat
kakel
Vad tror kunnigt folk om denna variant!?
Har sökt en del här på forumet men inte hittat något annat än att man måste tänkte till två gånger när man bygger badrumsväggar.. I mitt fall så handlar det om ett badrum med Yttervägg på 2 sidor, dessa är putsad tegel (vet inte om det finns någon luftspalt i denna tegelvägg eller om den är massiv).
jag tänker bygga så här tror jag just nu:
Tegelvägg
luftspalt uppreglad med träreglar. (ventilerad genom befintligt hål från en bortmonterad PAX-fläkt)
masonit
träreglar med isolering cc450 (70 mm?)
plywood
Gips
fuktspärrar och allt annat
kakel
Vad tror kunnigt folk om denna variant!?
ok, det kan ju vara en variant, ska man ha plyfa bakom fiberskivan oxå!?
Ska och ska, om du ska hänga någonting särskilt tungt kan du ju sätta plyfa där, annars ser jag ingen anledning till att ha det, precis som i resten av badrummet. Så länge du inte har en diffusionsspärr (byggplast) i väggen är det inga problem att ha en träbaserad skiva bakom fibercementskivan. Och egentligen är det då inte så viktigt att ha en fibercementskiva heller, gips fungerar, även om gips alltid riskerar att mögla i duschutrymmena med (de flesta av) dagens tätskikt, yttervägg eller ej.
Klicka här för att svara