Jag läste nu att man aldrig ska stänga av ett värmegolv på markplan, eftersom det kan ge tillskjutande fukt.

Stämmer detta?

Vi har valt ett elektriskt värmegolv och hade bara tänkt att dra igång det när vi duschar och sedan stänga av det efter en liten stund. Måste det stå på jämnt?
Vad kan det bli för kostnad (i så fall) att ha ett 3m2 stort värmegolv på dygnet runt?

Vårat hus är byggt 1990 och har betongplatta (ser ut att vara isolerad med frigolit under...

Om plattan är isolerad under och dessutom är gjuten på en bädd av makadam så är risken för så kallad omvänd fuktvandring liten. Problemet uppträder i huvudsak med dåligt isolerade och dåligt dränerade 70-talsplattor.

Sen lär för övrigt golvvärmen knappast vara så snabb att det hinner bli en märkbar uppvärmning medan ni duschar.

Kanske finns bra termostater (som passar T2Quicknet) med timer?

Man det är ändå inte en bra idé att slå på och av om ni har keramikgolv. Värmen skapar spänningar i materialet om man inte smyger på den, och då riskerar plattorna att släppa.

Tack, då får vi tänka om. Jag antar att ett vattenburet värmegolv bygger minst 4 cm, och det blir nog för mycket. Så alternativet är väl att ha det på dygnet runt och betala vad det nu kommer att kosta :)

Ja, det skulle jag nog rekommendera. :)

Ett vattenburet värmegolv behöver inte bygga så mycket. Uponors golv bygger 35mm om jag minns rätt. Lägger ni klinkers kan denna räknas in i de 35 millimetrarna. Då blir det typ 12mm PEX-slang + minsta rekommenderade tjocklek på flytpspacklet (10mm?) + fix + klinkers.

Tror att de flesta (alla?) spackeltillverkare vill ha minst 20 mm spackel över slangarna. Men du har ju rätt, det bygger inte så mycket, det blir bara 27 mm tjockare än om man kör med T2 Quicknet.

Vad räknar man med att golvvärmen (el) kostar per kvm och månad?

90W/m2 x 1kr/kWh x 24h x 30 dagar = 65kr/mån, m2

Detta gäller T2 Quicknet vid full effekt, hur mycket det verkligen drar beror helt på hur välisolerat du har det och vilken temperatur du vill ha.

Vore intressant om någon som har mätt upp verklig förbrukning i sitt badrum vill svara!

/Ingenjören

Vi får väl köra värmegolvet på på 10 grader :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.