4 723 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Hur använda Ardex tätsystem
Hej!
Sitter och läser Ardex instruktion om deras tätsystem S1-K.
Där står det bara om att man ska använda fuktspärr på golvet, inget om väggen. Men sedan står det att om man har har plastfolie i ytterväggen ska man ska ha 2 st strykningar fuktspärr där 0,2kg/m2. Men om man inte har kvar plasten i väggen då? Ska/kan man ha en strykning 0,1Kg/m2 fuktspärr på väggen då?
Sedan är det lite otydligt hur man ska göra om man ska använda Tätband STB 15-75. Ska man då rolla ut fuktspärr en rollerbredd både på golv och vägg först, sedan montera tätbandet och rolla med S 1-K, sedan trycka dit hörnvinklarna?
Fiberremsorna ska man sedan bara ha dem på skivskarvar? Enligt beskrivningen kan man nästan tro att man ska ha dem uppepå tätbandet!?
Sitter och läser Ardex instruktion om deras tätsystem S1-K.
Där står det bara om att man ska använda fuktspärr på golvet, inget om väggen. Men sedan står det att om man har har plastfolie i ytterväggen ska man ska ha 2 st strykningar fuktspärr där 0,2kg/m2. Men om man inte har kvar plasten i väggen då? Ska/kan man ha en strykning 0,1Kg/m2 fuktspärr på väggen då?
Sedan är det lite otydligt hur man ska göra om man ska använda Tätband STB 15-75. Ska man då rolla ut fuktspärr en rollerbredd både på golv och vägg först, sedan montera tätbandet och rolla med S 1-K, sedan trycka dit hörnvinklarna?
Fiberremsorna ska man sedan bara ha dem på skivskarvar? Enligt beskrivningen kan man nästan tro att man ska ha dem uppepå tätbandet!?
Du måste ut med fuktspärr innan du monterar tätband och hörnvinklar annars fäster de inte. Det finns inget klister eller nåt utan de fastnar i fuktspärren.
Jag kör med Maxits Dietermann och använder tätremsor i golv/vägg-vinklar och de mest utsatta vägg/vägg-vinklarna, annars fiberremsor. Antar att det är liknande överlag.
Jag kör med Maxits Dietermann och använder tätremsor i golv/vägg-vinklar och de mest utsatta vägg/vägg-vinklarna, annars fiberremsor. Antar att det är liknande överlag.
Tätbanden är självhäftande (med klister) och fiberrremsorna fäster man i Ardex S 1-K Tätgummi. Ardex fuktspärr är bara en tunn primer av något slag och inte någon gummi gegga.
Hart nu fått tag i en kille på Ardex som kunde svara på mina frågor.
Hart nu fått tag i en kille på Ardex som kunde svara på mina frågor.
Ofan, Maxits remsor är inte självhäftande, trodde att det var lika för alla. Iofs så kan man ju bara använda klistrande remsor innan tätskiktet har kommit på, mot Primern, sen är det ju lite kladdigt...
Det visar att det skiljer väldigt mycket mellan olika tillverkare
Ardex är ju också ganska ensammna om att de finns lite olika tätskiktssystem för samma utrymme.
Har för mig att just remsan med klister på skall användas i skarvar och hörn i duchen, samtidigt som de går bra med en vanlig fiberremsa i övriga lokalen.
Den klistrande fiberremsan sätt i vad Ardex kallar fuktspärr (tunnflytande blått) som redan sagts
De mest anmärkningsvärda med Ardex känns ju annars vara S 1-k som är ett membran som inte kräver att man först applicerar primer.
Förövrigt känns de ju som ett vanligt membran
Har för mig att just remsan med klister på skall användas i skarvar och hörn i duchen, samtidigt som de går bra med en vanlig fiberremsa i övriga lokalen.
Den klistrande fiberremsan sätt i vad Ardex kallar fuktspärr (tunnflytande blått) som redan sagts
De mest anmärkningsvärda med Ardex känns ju annars vara S 1-k som är ett membran som inte kräver att man först applicerar primer.
Förövrigt känns de ju som ett vanligt membran
Enligt BBV ska förseglingsremsor som är täta i sig själva användas i golv/vägg-vinkeln vid träbjälklag, samt i vägg/vägg-vinkel om någon av väggarna består av skivmaterial på reglar. De gör som vanligt ingen skillnad på de våtare och torrare delarna av rummet, dumt nog.
Klicka här för att svara