Hej
Sitter i ett 100 år gammalt tegelhus i nordvästra skåne. Teglet är fogat med gammalt kalkbruk.

Renoverar badrummet på övervåningen och funderar där på att "strunta" i att isolera ytterväggen - som upptar ena långsidan i badrummet. (ca 5 m lång och 3,5 m hög i nock, sluttande till ca 1 m i ytterändarna)
Väggen ifråga vätter mot söder.
Vi kommer att ha vattenburen golvvärme i badrummet.
Avsikten är att kakla ytterväggen

Orsaken till mitt eventuella beslut (?) står mot dels på att badrummet är ganska smalt (ca 2 m) dels på problematiken kring fuktspärr mot gipsvägg+ångspärr bakom gips samt fördelarna med att kakla direkt på den fuktgenomsläppliga tegelväggen reducerar risken för fukt/mögel..

Till saken hör även att vi ska ha ett badkar mot delar av ytterväggen.

Tänker jag rätt? Eller förlorar man för mkt värme/energi på att inte isolera en tegelyttervägg?
Hur ska man isåfall göra för att både kunna isolera och ändå vara tryggad mot mögel bakom kaklet?

Hoppas jag givit tillräckliga förutsättningar för att ni ska kunna bedöma läget
Tomas

Är resten av huset isolerat? Ni kan isolera på precis samma sätt i denna yttervägg, utan att riskera något mögel bakom keramiken. Bygg enligt BBV, och gör en korrekt konstruktion. Du kan välja att isolera och bygga väggen med helt oorganiska material om det känns bättre, cellplast som isolering i det fallet.

Huruvida det blir för kallt om ni inte isolerar kan jag inte avgöra, jag vet inte hur väggen är beskaffad idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.