Vi står just nu inför en totalrenovering av vårt badrum men känner oss en aning villrådiga inför det fasta pris vår kakelsättare gett oss. Vi har ingen aning om det är bra eller dåligt. Det kostar 27.000 (svart) med arbete +material exklusive klinkers och kakel och då är golvet 5 m2. och väggar och tak ytterligare 18 m2.I detta ingår också ändring av brunn. Är detta rimligt? Killen är ett proffs på det han gör och har alla behörigheter som krävs och har blivit rekommenderad av släktingar till oss

Hur mycket kan man tänka sig att enbart materialet till fuktskyddet och kaklandet kan hamna på för ett sånt här badrum?Han köper materialet genom den firma han arbetar för och vi har blivit lovade att få de rabatter som han har hos grossisten och det verkar ju lovande. Han ska visa oss kvitton på det han köpt men vi får inte behålla kvittot på materialet då det tillhör firman han jobbar för. Just detta verkar lite suspekt men det kan ju vara för att vi har dåliga erfarenheter vad avser hantverkare som far med överdrifter som om det hör till att ljuga för kunder i sitt yrke.

Finns det någon hjälpsam själ som kan råda oss i prisfrågan och även gärna ge lite tips om hur vi bör tänka kring detta? :confused:

Tack på förhand.....

P
Addicktus skrev:
...och även gärna ge lite tips om hur vi bör tänka kring detta?
Tänk så här; Svart är dåligt. Vitt är bra.

Vitt ger garantier och förmodligen så blir priset inte så väldigt mycket högre än det han har lämnat, om ni hittar en duktig plattsättare.

Om det nu är ett fast pris, varför skall ni då överhuvudtyaget se kvitton på material?

Skall det vara värmegolv?
Skall det bytas gispskivor till godkända skivor?

Jag tippar att material för tätskikt fix och fog plus diverse tätband etc. hamnar på ca 5000. Skall du sedan byta väggskivor (som jag tror att du måste om det skall bli godkänt) så tippar jag på ytterligare 2500. Om golvet skall flytspacklas tjockt (för elslingor eller för styvhet) så blir det flytspackel för ytterligare något drygt 1000kr. Och sedan kostar golvvärme troligen ca 2- 3000 kr. Sedan blir det kostnader för golvbrunnen och troligen för diverse rördelar när allt skall kopplas ihop igen (om de grejorna ingår). Men det handlar troligen om 1000 - 5000 för vvs detaljer beroende på hur mycket rör som inte skall komma ut på samma ställe i den nya lösningen.

Nej det är sant.Vi behöver egentligen inte se kvitton.Det är nog mest för att vi inte vet om det är ett ok pris vi fått. Att betala svart gör vi mest för vi fått för oss att det skulle bli för dyrt för oss annars.Vi har inte råd med det.Men det är ju en bra fråga om det egentligen blir mycket dyrare att betala vitt så det bör vi väl undersöka.Vi ska ha vattenburen värme i golvet som en rörläggare ska fixa och det vill han ha 6000 för arbete + materialkostnad för. Väggar och dylikt ska bytas till godkända skivor, golvet ska flytspacklas väldigt tjockt har vi förstått.Allt ska göras enligt det som försäkringsbolagen kräver så sen får jag väl ta dit en besiktningsman och säga att det är jag och en kompis som gjort det själva.är det inte så man gör ?Men vi tackar för era värdefulla synpunkter och kom gärna med fler.vi håller tråden uppdaterad om hur det går för oss.Kanske hjälper det nån annan.

Förresten kan jag nämna att han var här idag och lämna av en del av materialet. Allt är av märke Bostik
17 säckar Fiber quick golvspackel
3 " Fix combi
1 hink fuktspärr 6030
2 flaskor primer 6000
tydligen är det bara början.

Jag tycker spontant (med de uppgifter vi har fått) inte att det borde vara så mycket dyrare vitt.

Vad är det för besiktningsman du tänkt ta dit, som kan gå i god för att hela konstruktionen är i enligt med reglerna, när kakel och klinker redan är på plats?

Problemet är att det är mycket svårt för en person som inte är hantverkare att bedöma kvalitet.
Pris är många gånger det man kan jämföra. Det finns många historier om usla arbeten, men beställaren trodde naturligtvis att leverantören var seriös. Först på sikt kan man bedöma det utförda arbetet. Det finns många genvägar för att spara pengar om man vill.

Jag hade perssonligen aldrig köpt ett badrum helt svart, visst kan man ta någon del, men att ta rubbet verkar riskabelt.
27 000 kr verkar iofs inte så farligt.

I mitt fall har jag fått en offert på ca 100.000 kr ink moms för totalrenovering av ett badrum som är ca 4 m2.
I detta ingår rubbet förutom kakel och och porslinsvaror. Exempl på det som ska göras.

Rivning
Ny brunn
Dragning av nya rör till wc, handfat etc
kakel, ca 20 m2
nytt golv
minerit vs
flyttning av ventilation
Förstärkning av väggar och golv till godkänd konstruktion,
Fallspackling av golv
Montering av fuktspärr på golv och vägg
Montering av kakel samt klinker
Komplettering av elinstallation(nya brytare, jordning mm)
Montering av blandare, handfat, wc samt badkar

Arbetet kan vara både billigare och dyrare, men det som i slutändan är avgörande är om jobbet utförs av yrkeskunniga männsikor som vill och kan göra ett nogrant och bra arbete.

En bekant sa till mig att du ringer försäkringsbolaget så kommer dom och besiktigar och så säger man att man gjort det själv med en kompis som är duktig och att man skulle ta foton på underarbetet men det kanske bara är struntprat.Jag har alldeles för dåligt med kunskap märker jag.Allt kom så hastigt inpå.Vi har gått och dragit på badrummet länge nu och för ett tag sen hade min fru hittat en bra kakelkille och det hela var igång utan att jag hunnit sätta mig in i vad det handlar om.Men med er hjälp börjar saker och ting att klarna.Att det inte skulle vara mycket dyrare att göra det vitt förstår jag inte.Det borde väl vara stor skillnad?jag måste nog få in en offert från en firma för att kunna jämföra. Med andra ord har dom gett mig ett kraftigt över pris men samtidigt säger ni ju att priset inte är så farligt.

Att vi vågar oss på att göra det svart beror på att vi trodde att om man gör sitt badrum själv enligt konstens alla regler och en besiktningsman från försäkringsbolaget godkänner det så betalar dom ut ersättning vid en eventuell fuktskada, men detta kanske är helt fel?Då har vi fått fel information.Jag får nog lyssna med försäkringsbolaget antar jag. Sen undrar jag vilken del isåfall som är bäst lämpad att göra svart som du nämde? Annars tror jag inte att vårt badrum skiljer sig så mycket från sign.johant ovan förutom möjligtvis elen,ventilationen och den vattenburna golvvärmen.

Idag ringde rörmokaren och gav det slutgiltiga priset och det blev en aning dyrare än han sa från början. Badrum:
6000 i arbetskostnad och 4000 i material.tillkommer gör en 30m slang för golvvärme som vi får köpa genom hans kompis för 1000 kr (för den går bara att köpa som 75m i butik för 1800??påstår han) sedan var han tvungen att göra om i tvättstugan för det inte skulle vara godkänt annars så det tillkommer ca 2500-3000 i material och arbetskostnad för den.Sen måste vi ha en provisorisk slang mellan badrummet och tvättstugan under tiden arbetet pågår så vi kan tvätta och det kostar ytterligare 500 kr. så det skulle hamna nånstans mellan 14.000-14.500 men det stoppar väl knappast har jag en känsla av.Är det någon som har nåt att jämföra med?Verkar det rimligt? Fan man känner sig helt utlämnad när man inte kan nåt om sånt här. Men ni ska ha stort tack för att ni hjälper en ohändig stackare med tummen mitt i näven. Fortsättning följer......

Hmm,nog e det bra mycket ´dyrare att göra ett badrum vitt i jämförelse med svart..

Vi och våra grannar gjorde om våra badrum förra året...Vi gjorde allt underarbete själva och lejde bort resten,alltså själva plattsättning samt el och vvs samt montering av porslinet..Vi landade på 40k totalt för ett badrum på dryga 3kvm...

Grannarna lejde iof bort rubbet,men landade på 95k för ett likadant badrum och liknande porslin o kakel o så...Så nog skiljer det sig allt!

På övervåningen har vi satt matta,precis som grannarna...Det är samma firma som gjort jobbet..Dom körde vitt,betalade 35k,vi körde svart och betalade knappa 9k...

Men ta in offerter du tycker jag..kanske e det olika beroende på var man bor...

Och rörmokare e DYRA! Gör så mycket ni kan själva där tycker jag,det e oftast inte så svårt...

Lycka till:-)

"tillkommer gör en 30m slang för golvvärme som vi får köpa genom hans kompis för 1000 kr (för den går bara att köpa som 75m i butik för 1800??påstår han)"
Ja, inte vet jag var rörisen köper sin slang ifrån, men du kan själv köpa golvvärmeslang för 20 kr/metern på www.rinkabyror.se
Dom delar den gärna i jämna tiotalet meter.
Kolla priserna noga på materialet, o lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.