Vi ska sätta upp ny plastmatta på vägg i vårt badrum. Av okunskap har vi dock gjort vissa markeringar på gipset med spritpenna. Har nu läst att detta verkligen inte är att rekommendera eftersom färgen kan reagera med plastmattan, så undrar nu desperat om det finns någon enkel lösning på detta?

Mitt spontana förslag blir "vänd på gipsskivan". Annars kan jag tyvärr inte komma på nåt sätt att lösa det. Möjligen om det skulle funka att "karva bort" spritpennemärket och spackla till en jämn yta igen.

alla skarvar är spacklade så vända på skivan är inget alternativ, det finns ingen spärrfärg man kan använda?

Annars blir det väl som sagt att slipa bort märkena, morr...

Oljefärg brukar ju funka på allt så varför inte på detta oxå

pratade med färghandlarn nu och enligt dem är alternativen att skära bort och spackla eller att måla över med kvistlack (shellack). Väljer nog att slipa det värsta och sedan måla över med kvistlack.

A
Galltvål funkar att ta bort spritpenna med om man har fått det på tex ett bord men hur det är på en gipsskiva vette katten!

Oljefärg! jag hade samma problem när jag gipsat ett rum och skulle till att måla. Redan när jag spacklade märkte jag att tuschen slog igenom spacklet, gröna sträck. När jag sedan målade fick jag samma resultat. Fick tipset att måla med en oljegrund över fläckarna och det funkade perfekt. Obs att detta var en vattenlöslig penna jag använt. Om du använt en spritpenna som är vattenfast borde du inte får ngt problem om limmet som du sätter mattan med är vattenbaserad.

Säg inte det....vi har bekanta som efter 5år kunde läsa vad som var skrivet på gipsskivan genom en våtrumsmatta på väggen!
Inte snyggt med förra ägaren namn skrivet med 3dm höga bokstäver över ena tvättstugeväggen... :(

ta lite tejp och tejpa över sen river du så följer lite av pappret med men säkert inte ena igenom... testa på en spillbit först

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.