A
ankan35: Det blir nog inte fuktskadat av att det sitter en felaktig skiva under kaklet bredvid dörren, men försäkringsbolaget kommer att vara kinkigt och vägra betala ut ersättning. I praktiken är det viktigt i närheten av dusch och bad men problemet är utebliven ersättning pga icke fackmannamässigt utförande.
9 svar · 7,5k läst
K
kamy: Jag har ett som heter Svedberg C170 som är avsmalnande mot fotändan. Kanske kan vara något att titta på? http://www.svedbergs.se/2_2_produkter_.asp?PRODUCT_LINE_ID=90&PRODUCT_CATEGORY_ID=&PRODUCT_CARD_ID=565&PRODUCT_TITLE=C170&SUBCATEGORY=
1 svar · 10,6k läst
C
Cyllene: Är det någon som gjort det el är det någon som vet ungefär hur mycket priserna skiljer sig? På andra byggnadsvararor också. Jag funderar på om man hyr en lastbil (behöver ändå åka ner i annat ärende) om man kan köpa allt som behövs till badrum och kök där nere. Frågan är hur man hinner kolla upp saker och ting i rimlig tid? Man kan ju inte gå där nere en månad och titta på
0 svar · 2,9k läst
P
plattsättare: Det enda försäkringsskydd mot fuktskador i badrum, som mig veterligen, är nåt att ha är när bostadsrättsinnehavare har hemförsäkring i samma försäkringsbolag som bostadsrättsföreningen. Försäkringsbolaget kan ju inte vara oense med sig själv och får betala oavsett vilken försäkring som ska anses gälla.
10 svar · 5,1k läst
J
jon_h: Spånskivor kan också mögla, och inte minst, svälla om den utsätts för fukt. Jag kan inte se att det har någon större betydelse vilken skiva du väljer av de två, i båda fallen gäller det att man utför hela konstruktionen korrekt.
3 svar · 3,9k läst
phl
phl: Jadu, man ska inte lita på någon ;)
9 svar · 8,0k läst
·
Lindgrenski
Lindgrenski: Vilken tur att det var just en sån jag fick med mig hem från Kakelcentralen idag då. :)
57 svar · 10,7k läst
·
P
plattsättare: Ett bra tips är att veta exakt hur du vill att badrummet ska se ut..innnan du börjar. Om du t.ex. kommer på att du vill ha en proslinspelare under handfatet styrs dess placerinmg av avloppet med en marginal på kanske plus minus 20mm. Ju längre du kommer i arbetet destu färre valmöjligheter får du vad gäller val av badrumsmöbler, infällda speglar,spottar, el till handukstork o.s.v.
2 svar · 3,9k läst
J
jon_h: Det är betydligt enklare att montera brunnen i monteringsplattan än att hålla på och greja med skivan, så någon komplikation är det knappast. Detta är det enklaste sättet att fästa brunnen i bjälklaget, men det hade gått att lösa på andra vis. Dock är precis alla i branschen överens om att brunnen måste sitta fast i själva bjälklaget och inte bara hänga i spånskivan, detta
8 svar · 4,8k läst
J
jon_h: [citat] De finns på alla större VVS-firmor jag besökt. Purus variant heter "Purusplattan" och Jafos heter "Lyftupp" eller något i den stilen. [citat] Precis. [citat] Nej, 30 mm vid brunnen och sedan tjockare. Kolla konstruktionen med din spackelleverantör och/eller tätskiktsleverantör. Finja till exempel godkänner 30 mm spackel direkt mot den primade skivan (prima innan slangarna läggs
5 svar · 5,2k läst
C
CaAl: Tack jon_h för snabbt svar! Vi lutar väl däråt mer & mer.. Du är verkligen en klippa. Jag har skrivit mkt innan, under nicket fialottan men har bytt dator & sjabblat bort gamla inlogget :) Nu känns det gott att det äntligen närmar sig att kunna duscha inne igen.. :-)
2 svar · 3,2k läst
L
LOPen: Hej, nya duschar med stora strilar är väldigt trevliga att duscha under, men de drar ju något så in i h-e med varmvatten :eek: Finns det någon lösning att dryga ut vattnet motsvarande som finns till vanlig tvättställspip som blandar i luft i vattenstrålen? MVh L
0 svar · 3,3k läst
J
jon_h: Här. http://www.gvk.se/produkter/keramik.asp?art_cat=71
1 svar · 2,8k läst
J
jon_h: Det kan gå att skrapa bort den, och ibland till och med att lösa limmet med vatten. Annars är en liten handsaneringsfräs optimal, då får du en helt ren och fin yta för det nya ytskiktet, och behöver inte bekymra dig för vidhäftningsproblem. Kan vara värt att hyra en sådan och en dammsugare ett dygn.
1 svar · 9,9k läst
phl
phl: Ser ju kanon ut, den produkten ska jag lägga på minnet!
6 svar · 3,8k läst
J
jon_h: Det kan vara klokt. Eller så finns det ju system där man kan värma en viss vattenslinga elektriskt under de tider av året som man inte har hela systemet varmt. Men jag tycker inte att det är några problem med ovärmda klinkergolv på sommaren, det är nästan bara lite skönt i mitt tycke. Jag hade skippat komfortvärmen, men jag har kanske ganska okänsliga tassar. Vet också många som
1 svar · 3,2k läst
P
Per-Erik: Det står på påsen.. hur länge det är.. Jag tror jag fick vänta 1 vecka.. dock så väntade jag några dagar till för att vara på den säkra sidan.. Ville inte göra om det..
2 svar · 5,5k läst
it-snubben
it-snubben: Jag hade exakt samma effekt på platsmattan i tvättstugan också. En röd sak från -74. Om vatten fick ligga ett tag på den så blev den rosa-vitaktig. Vet inte om jag inbillade mig, men jag tyckte den kändes "slemmig" då också. Mattan blev röd igen när vattnet torkat upp. Nu finns inte mattan kvar ändå. Åkte ut när vi renoverade. Kanske din matta vill ha pension efter 38 års trogen
4 svar · 2,5k läst
L
lindahl: Tach så mycket för svaren... Håkan
4 svar · 4,6k läst
J
jon_h: De gäller inte bara Masterboarden, utan man får inte göra infästningar direkt i skivan överhuvudtaget enligt BBV. Däremot har jag inte lyckats få något bra svar kring huruvida det är okej om man har en träskiva bakom den yttersta skivan, om den då kan räknas som den "särskilda konstruktionsdetalj" som krävs. Jag kan inte se att det inte skulle fungera med en träskiva bakom, om man
3 svar · 2,4k läst
P
Per-Erik: Fast det kan ju vara smart att förbereda för klinkers. Om 10-15-20 år så kanske mattan ryker & då är det bara att kakla på.. Så blir det lite enklare & billigare vid nästa renovering..
13 svar · 5,2k läst
·
Lindgrenski
Lindgrenski: Varför allt på samma sida? Ser trångt ut vid duschen. Även med invikbara väggar så blir ju den ena väggen nästan orölig, åtminstone utåt sett. Eller det kanske blir skjutdörrar? Jag skulle försöka få till det med utnyttjande av båda sidorna. Trots att det är smalt så behöver man ju inte lägga allt på samma sida.
2 svar · 3,1k läst
·
J
jon_h: Enkelgips på c/c 600 fungerar bra för färgens skull. Böjstyvheten är inte avgörande i det här fallet. Träskivor tror jag att man ska undvika, jag misstänker att de riskerar att röra sig för mycket. Fast det sista gissar jag bara, de kanske funkar bra de med.
1 svar · 2,4k läst
J
jon_h: Självklart lägger du brunnsramen så att den följer plattorna, alltså också diagonalt i det här fallet.
1 svar · 2,7k läst
J
jon_h: Det ska limmas för att skruvning har inte en chans att klara skjuvkrafterna i längden. Det ska på 3 mm lim, alltså 6 mm tandad spackel ska användas. Sedan är det i och för sig fullständigt onödigt att lägga gips om det är spånskiva under, 12 mm flytspackel fyller precis samma funktion och du behöver ju ändå bygga fallet med spackel om du lägger gips. Det blir bara en massa
1 svar · 4,5k läst
H
Hellfärd: då har jag äntligen funnit vad jag skall ha tack ni som svarat
4 svar · 2,2k läst
K
kalle26: Skall fördelaren för golvvärmen också ha ett eget skåp? Min govvärmefördelare är inritad på ritning inne i väggen. Däremot så är inkommande vatten, dvs vattenmätaren etc. inritad utanför väggen, ute på golvet i våtutrymmet. Nu blev jag riktigt skakad! Hur skall man i så fall ta hand om alla dessa rör i golvfördelaren. Kanske 10 rör som kommer upp ur betonggolvet... ett eget
11 svar · 15,2k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Golvbrunn med öppning för rör i mitten har man ju förstås.
10 svar · 5,9k läst
Faidros
Faidros: Hittade ett telefonnummer: Gerfloor Scandinavia, 08-81 03 10
3 svar · 4,0k läst
J
jon_h: Precis, har man ändå rivit bort det befintliga skivmaterialet så är det ju nästan självskrivet att man slänger i extra reglar istället för att gå på med två lag i onödan. Man kan ju dessutom hänga så tungt i ett lag Masterboard att argumentet med att ha träskiva bakom inte riktigt håller.
6 svar · 5,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.