J
jon_h: Jag förstår inte vad du menar? Vad är det som tar fem timmar, och var får du inte något riktigt svar? Ingen av varianterna du frågar om är okej, båda är felaktiga. Vill du veta hur man ska bygga badrum får du nog ta dig tid att läsa den tråden (och kanske en del andra). Det är inte en bra idé att börja bygga utan att ha bra koll, även om det kanske känns jobbigt att läsa så
6 svar · 4,0k läst
O
OlofChrister: Tack för svar, jag har precis varit och köpt Finja 360. /Christer
6 svar · 7,5k läst
L
lottaö: Så var jag här igen med funderingar över massagebad! Har hittat en modell till som kan vara bra, märket är CASPER. Någon som har ett o kan dela med sig över hur dem är? Ljudnivå, massage kvalite osv. Tack på förhand // Lotta
0 svar · 1,5k läst
J
jon_h: Det är helt ok. Se till att spacklet har korrekt fall ner mot flänsen från alla håll bara.
1 svar · 4,5k läst
J
jon_h: Ja, till den 1/7 2008.
5 svar · 1,3k läst
T
trevik: JAg får väl pressa dem lite...
13 svar · 7,3k läst
·
J
jon_h: Nu pratar jag bara om golvet. Och kraven enligt BBV är att det ska vara tätskikt där då. Kika även på 6:533 i BBR. Båda dessa regelverk (om man nu kallar BBV det) började gälla 1/7, så har man gjort utan tätskikt tidigare är detta inte nödvändigtvis fel.
3 svar · 2,8k läst
J
jon_h: Ah, jag trodde det var brädor som satt där. Då håller jag med om att det är vettigt att klämma dit en 45x45 (eller 45x70 om den får plats) i mitten. Och det var så lite. :)
3 svar · 4,0k läst
M
Mig2006: Tack för synpunkterna. Jag har hört vänner höra hantverkare sagt att "bra att du inte köpt chips". Jag har också hört att det är bra om kaklet är gjort av vitlera istället för rödlera. /F
6 svar · 6,6k läst
L
lottaö: Okej, men ingen som vet något om GATS badkar el SVENSKA BADKAR?? Gats har ju billigare men vet då inget om deras kvalite osv. Svenska badkar verkar vara grymt bra men DYRT!!! Finns ju så många olika märken o självklart så ska priset inte va allt för dyrt!
3 svar · 4,6k läst
R
Richard A: Dj...snyggt. Skall själv bygga liknande bastu med fasta vägga i badrum, hur gjorde du med isolering /tätskikt i inner resp yttervägg, någon folie? Har du luftspalt mellan pannel och gles i taket i bastun? Än en gång dj...snyggt
64 svar · 13,1k läst
J
jon_h: Ja, det är den. Men det innebär inte att det inte är noga med spädningen, om det var det du menade.. Är det Primer 54 du har så ska den spädas 5:1, precis som du skrev tidigare. Men var har du fått åtgången 0,75 liter/m2 från?
8 svar · 7,2k läst
S
Subscream: Du skriver att du inte hittar spår av tätskikt - men visst var det en våtrumsmatta på väggen som du tog ner? Det är ju ett tätskikt.
2 svar · 2,2k läst
J
jon_h: Det finns inget sätt att mäta säkert utan att borra. Hur gammal är plattan, hur tjock, och vad var det för vct på betongen den gjöts med? Ja, samma krav på tätskikt, på golv och uppvik på vägg. Primning räcker inte. Ja, man kan fuktspärra väggarna, och nej, man bör inte köra i golv/väggvinkeln. Det finns många sorters spackel eller puts som funkar. Dock inte våtrumsspackel om
1 svar · 3,5k läst
P
prodigy: Ok, då får jag ta till våld då :)
11 svar · 12,6k läst
Z
zyce: Haha, ok :) och andra sidan så brukar min fru tycka att jag är onödig i 999 fall av 1000 :)
18 svar · 2,7k läst
StellanKarlgren
StellanKarlgren: Glömde säga att vi betalade ca 2500 för väggen. Sedan tillkommer det för stång, draperi och skraplist. En svängbar dörr går på ca 4500:-..
3 svar · 4,0k läst
·
J
jon_h: Jag tror inte att spygatten är någon bra idé, den sväljer inte tillräckligt mycket för att funka med badkar. Det kommer rinna ut på golvet.
6 svar · 2,8k läst
J
jon_h: Om det saknas isolering på vissa ställen så är det naturligtvis bra att komplettera detta med ny. Men du måste ju inte, om du inte vill. :)
5 svar · 4,7k läst
H
halloy: Hade helt glömt bort denna tråd... Tänkte bara berätta (ifall det är någon med samma problem som söker upp denna tråd), att vi löste vårat problem på ett mycket enkelt sätt. Vi använde en tunn liten fönstertätningslist (P-list) som vi satte fast på golvet med silikon. Listen placerades precis utanför dörrarna och det funkade perfekt. Silikonet gjorde att det blev tätt i fogarna
9 svar · 30,5k läst
J
jon_h: Det är båda dessa problem, men huvudsakligen det sistnämnda. Hur illa det är är inte helt lätt att avgöra, men det kan nog sitta i några år om du har tur. Har du riktig tur kanske det funkar till nästa renovering.
3 svar · 4,7k läst
A
abbe1001: tack så mycket! Här ska det dras kabel! mvh Abbe
3 svar · 3,5k läst
S
Sofie&Peder: [citat] Kolla här!
3 svar · 2,1k läst
M
moddha: ett tillägg..! innan du duschar är det nog bäst att du ser till att ny fog kommer på plats... tänker på någon tråd där någon verkar fått in organiskt gegg i fogen och det växer ytligt mögel. om du börjar duscha så åker ju tvål, vatten och diverse människoklägg ner i fogen och den botaniska mångfalden kanske blir ett faktum. om än bara i det där 2cm hålet, men ändå...
2 svar · 2,5k läst
GoForIt
GoForIt: En avfuktare är nog att rekommendera
1 svar · 1,5k läst
Guster
Guster: Jo, eftersom det är ett fritidshus och badrummet ligger i en tillbyggnad som står på plintar så vågar vi inte flytspackla då flytspacklet först blir helt torrt efter 2-3 månader och jag kan inte vågar anta att hela den delen av husets underdel kommer vara helt frostfri. Det finns fall på golvet men inte tillräckligt, dessutom vill vi inte ha mattan som idag ligger där och kommer då
2 svar · 5,6k läst
J
jon_h: Oj, det är ju en hel del att tänka på. Men kort, du får riva upp det gamla golvet, dra rören, montera golvbrunn och lägga golvspånskivor. Dessa läggs i regel plant, och sedan spacklar man fallet. Golvet blir alltså högre.
5 svar · 3,8k läst
J
jon_h: Ytan ska vara slät, inte porig. Flytspackling kan ske tidigast efter en månad, men den relativa fuktigheten i betongplattan måste ner i under 85% innan man belägger den med tätskikt.
1 svar · 5,5k läst
J
jon_h: Okej, jag får väl testa det någon gång. Fast jag tycker fortfarande det verkar enklare med Purus grejer. :)
17 svar · 4,8k läst
pappskallen
pappskallen: [citat] Som jag skrev så använde jag mig av wirsbodosa (en grön dosa som ser ut som en liten eldosa) man måste ha specialverktyg för att koppla dessa, hör med en röris.
4 svar · 6,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.