hej !jag tycker det som synpunkter nämde lät bra. jag bara undrar,är problemet tätskiktet, eller att skarva rören? hårdlöder du ett koppar rör på rätt sätt ger det sig aldrig. ni får höra med Jon -h,detta är ju hans ämne.

Inte mitt ämne med rör egentligen. Men jag har mycket svårt att se att man kan få det att funka genom att skarva på en bit. I så fall måste detta göras utan att rubba de gamla rören, de får varken dras in eller ut, och utan värme. Skarven måste alltså hamna utanför tätskiktet.

Hej. Har jobbat som vvs-montör i 10 år. Har svårt att se att man kan förlänga rören 15 mm. Presskopplingar bygger för mycket + att maskinen inte kommer att få plats när man väl ska trycka kopplingen.
Klämmringskopplingar ska du ha minst 10 mm rör efter du har satt kakellager 2.
Ska du löda har du alltid risken för brand + att du måste kraga upp den biten kopparrör du ska löda på. "Muffen" som skapas när du kragar upp rören kommer troligtvis att sticka utanför den nya kakelen vilket leder till att blandarfästet inte kommer att sluta tätt mot väggen.
Väljer man att löda på nya rör så kan man ju fortsätta med både klämmringskopplingar och press men då kommer rören att hamna ca 50 mm från vägg.
Hade jag som hantverkare kommit ut till dig hade jag sagt åt dig att det inte går utan att öppna upp väggen.

Dessa är mina råd utan att ha sett hur det ser ut hos dig.

hej !detta med rören,verkar va ett problem.du kommer nog inte att få ett nytt badrum,så du kan väl göra det till ett förråd. skämt o sido. detta badrum är väl inget nytt,tror ni att det finns något tätskikt ? hur många sätter fast rören ordentligt.jag tycker plattsättaren gapar ofta att rören inte sitter fast.sedan kommer rörläggare o monterar blandaren,rtycker in stödhylsorna o rören flyttar sig.är tätningen ok nu? en del tycker att det finns risk för brand! det finns hjälpmedel mot brand. nu kom jag på vad du kan göra,riv ner kaklet o gipsen eller vad det nu är.tag o förläng rören på något sätt, vågar inte komma med något förslag längre.använd gyprocs nya skivor med glasfiber ,kliar.

snickar_lasse skrev:
hur många sätter fast rören ordentligt.jag tycker plattsättaren gapar ofta att rören inte sitter fast.sedan kommer rörläggare o monterar blandaren,rtycker in stödhylsorna o rören flyttar sig.är tätningen ok nu?
Nej, det är inte okej. Detta är ett av de stora skälen till alla skador i badrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.