6 106 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Fixtur för vägghängd bidé
Jag har tänkt att handla wc och bidé från megabad.com av märket Keramag. Till dessa rekommenderas på den tyska sajten fixturer från Geberit. Tittar man på badoo.se står det att dessa fixturer inte är av samma sort som de som säljs på den svenska marknaden då vattenkopplingen sker utanför cisternen. Redan där blir jag lite tveksam till att köpa fixturen från tyskland. Nåväl Geberit har återförsäljare i Sverige med svensk vattenkoppling (inne i cisternen). Dock verkar inte Geberits fixtur för bidé finnas på den svenska marknaden.
Nu har jag desperat börjat leta efter ett system där det finns fixtur för både wc och bidé i Sverige där jag kan få fram grejorna omgående (nästa vecka). Hittade ifös Premont-system men där verkar man vara låst till ett bultavstånd på cc 230, mina Keramag-grejor har cc 180. Gustavsberg verkar med sin triomont klara cc 180, men har inte fixtur i samma bygghöjd. De har däremot följande: http://www.gustavsberg.se/wc_28663.asp
IDO har också fixturer för cc 180 med olika höjd. Antar att man får montera fixturerna bredvid varandra och sedan regla upp bidéfixturen till samma höjd som wc-fixturen?
Finns det något annat mått som är viktigt på wc/bidé än cc-avstånd? Jag har förstått det som att avloppshöjden är justerbar.
MVH
/Erik
Nu har jag desperat börjat leta efter ett system där det finns fixtur för både wc och bidé i Sverige där jag kan få fram grejorna omgående (nästa vecka). Hittade ifös Premont-system men där verkar man vara låst till ett bultavstånd på cc 230, mina Keramag-grejor har cc 180. Gustavsberg verkar med sin triomont klara cc 180, men har inte fixtur i samma bygghöjd. De har däremot följande: http://www.gustavsberg.se/wc_28663.asp
IDO har också fixturer för cc 180 med olika höjd. Antar att man får montera fixturerna bredvid varandra och sedan regla upp bidéfixturen till samma höjd som wc-fixturen?
Finns det något annat mått som är viktigt på wc/bidé än cc-avstånd? Jag har förstått det som att avloppshöjden är justerbar.
MVH
/Erik
Varför inte köra på gerberit? Vad spelar det för roll var kopplingen sitter? Du tätskiktar ju ändå utrymmet där kopplingarna sitter och leder ett skvallerrör ut ur väggen. Eller hur?
Tyvärr finns inte Geberits bidéfixtur på den svenska marknaden och jag har inte tid att vänta in en order till megabad.com. Nåväl jag har beställt wc-fixturen samt idos bidéfixtur som har rätt bultavstånd. Det borde funka.
Fick för över en vecka sedan veta att IDO hade bidéfixturen på sitt fabrikslager av min lokala rörfirma. De la en beställning mot sina grossister för åtta dagar sedan. Idag när jag ringer och frågar visar det sig att grossisterna (grossisten?) inte beställt något och att jag måste vänta i över en vecka till. Jag har lovat snickaren fixturen denna vecka. Suck, såååå tröttsamt.
Nu undrar jag om det är lätt att snickra ihop något tillräckligt stabilt för en vägghängd bidé? Väggen bakom tätskiktet är en vanlig gipsad träregelvägg. Bultavståndet skall vara 180.
Nu undrar jag om det är lätt att snickra ihop något tillräckligt stabilt för en vägghängd bidé? Väggen bakom tätskiktet är en vanlig gipsad träregelvägg. Bultavståndet skall vara 180.
Några kottlingar och kanske ett par extra stödreglar borde funka. Ta det med snickaren. Tänk på att använda en rejäl kottling ifall avloppet är tvunget att gå igenom kottlingen.
Klicka här för att svara