Byggahus.se

Vad ska man gjuta in eldosor o "vatten dosor" med?

1. J
    Medlem Nivå 9
    Vad för typ av bruk är lämpligt att gjuta in eldosor och rör samt även "vatten dosorna" (vad det nu var dom hette, dom gröna wirsbo för rir)? Jag har dels leka väggar och dels en vanlig murstensvägg (el). Kanske nått väggspackel som tål att bygga djupa skikt?

2. J
    Medlem Nivå 15
    Det finns många typer av cement- eller gipsbaserade spackel som kan vara lämpliga för detta. Finja 360 eller Ardex 828 är två exempel bland många.

3. S
    Medlem Nivå 6
    Jag fixerade först dosorna med PL400 och putsade sedan igen med vanligt putsbruk C. Det enda fall där det finns något större hållfasthetskrav är om du skall montera en blandare direkt i dosorna. Det har jag, men jag räknar med att det kommer att bli mycket stadigt, speciellt efter det att plattor och fix är på plats. Jag använde Roths dosor. Dessa är i princip lika som Wirsbo/Upnors. Jag hittade ingen lämlig fixtur för dosorna till blandaren, så för att fixera dessa i rätt läge monterade jag tillfälligt en hylla på rätt höjd. Monterade blandare så att den vilade på hyllan och limmade därefter fast dosorna. När limet torkar var det bara att demontera hylla och blandare och putsa igen.

4. B
    Medlem Nivå 6
    Husfix har jag använt mig av på ett par ställen.

5. J
    Medlem Nivå 9
    Ok, tack. Jag tar nått som går att bygga lite tjockare skikt med bara
    :)