12 893 läst ·
24 svar
13k läst
24 svar
Ska flytspackla på lördag, behöver tips
Börja längst in i rummet, häll längs väggarna. Sluta vid dörren. Spacklet kommer flyta mot brunnen och sträva efter att lägga sig i våg. Stategisk bearbetning medan det tjocknar är det som bygger fallet. Jag kombinerar att reglera hur mycket man häller var med att ösa ur brunnen och att böka runt det litegrann. Hur mycket man ska hälla var är svårt att säga, jag kör på känn. Samma sak med höjdmarkörer, jag har aldrig använt dem, men det kanske funkar bra om man är ovan.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Hur gick det för er?
Jag står äntligen också i begrepp att flyta mitt golv till helgen. Skönt med lite tips men jag skulle behöva kompletera lite...
Jag har köpt 20 l murarhink och ska använda höganäs spackel som finns på 25 kg säckar. Får man i en 25kg säck i en 20 l hink eller borde man byta till större hinkar?
Jag ska gjuta i tre etapper, två säckar i taget. Ungefär hur lång tid tar det för spacklet att stanna så att det inte flyter längre (man behöver inte kunna gå på det)?
Behöver armeringsnätet fästas i spånskivan eller kan det ligga löst? Om det ska fästas, hur gör man det bäst, märlor eller?
Lägger man armeringsnät under toastolen? Eller är det risk att det blir problem när man ska dra fast stolen senare?
Hur långt i förväg kan man som max prima för att primern inte ska förlora sitt syfte?
Vad är bäst att arbeta spacklet med? Vanlig spackel eller tandspackel eller något annat? (Tänkte självklart även bygga ett Jon-special verktyg med kåsa)
/Sulan
Jag har köpt 20 l murarhink och ska använda höganäs spackel som finns på 25 kg säckar. Får man i en 25kg säck i en 20 l hink eller borde man byta till större hinkar?
Jag ska gjuta i tre etapper, två säckar i taget. Ungefär hur lång tid tar det för spacklet att stanna så att det inte flyter längre (man behöver inte kunna gå på det)?
Behöver armeringsnätet fästas i spånskivan eller kan det ligga löst? Om det ska fästas, hur gör man det bäst, märlor eller?
Lägger man armeringsnät under toastolen? Eller är det risk att det blir problem när man ska dra fast stolen senare?
Hur långt i förväg kan man som max prima för att primern inte ska förlora sitt syfte?
Vad är bäst att arbeta spacklet med? Vanlig spackel eller tandspackel eller något annat? (Tänkte självklart även bygga ett Jon-special verktyg med kåsa)
/Sulan
Jepp, det går bra. Blir ganska fullt innan man börjat vispa och luften går ur pulvret.Sulan_gbg skrev:
Det tar någon timme innan det slutar flyta. Men ska du flyta i flera omgångar så bör spacklet hårdna så du kan gå på det (ett par timmar till, kanske lite mer innan du primar), prima igen och flyt vidare. Eller så låter man det inte stelna utan jobbar helt vått i vått. Om du ska flyta så lite som sex säckar verkar det dumt att dela upp det. Det vore mycket enklare att få till fallet om du kör allt på en gång.Sulan_gbg skrev:
Det kan ligga löst. Ska man lägga elslingor ovanpå så punktar man me fördel ner nätet med smältlim och limmar sedan dit slingorna.Sulan_gbg skrev:
Man kan säkert skippa armeringen under mugg utan problem, men om man lägger det där och har sådan otur att träffa ett järn när man borrar så är det egentligen inga större problem att borra igenom det.Sulan_gbg skrev:
Absolut max 48 timmar har jag sett att många fabrikanter anger. Men så fort det är lite dammigare i luften så förlorar primern funktion ganska snabbt. Jag brukar prima kvällen innan det ska spacklas, har aldrig sett något skäl att prima tidigare.Sulan_gbg skrev:
Mitt verktyg räcker för mig. Möjligtvis en bred spackel om jag ska planflyta.Sulan_gbg skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av Sulan_gbg
Det tar någon timme innan det slutar flyta. Men ska du flyta i flera omgångar så bör spacklet hårdna så du kan gå på det (ett par timmar till, kanske lite mer innan du primar), prima igen och flyt vidare. Eller så låter man det inte stelna utan jobbar helt vått i vått. Om du ska flyta så lite som sex säckar verkar det dumt att dela upp det. Det vore mycket enklare att få till fallet om du kör allt på en gång.
Jag hade en fundering över att köra så att det har slutat rinna (typ gått från vällingkonsistens till majonnäs) rycka avgränsningsremsan och flyta vidare. I gränsen mellan flytande och halvflytande tänkte jag jobba ihop spacklet. Men denna tankegång kanske är helt förkastlig?
Det är säkert som du säger att det må va enklare att flyta allt på än gång men det känns på något sätt tryggt att kunna nå över hela den ytan man spacklar för stunden. Som nybörjare känner jag så i alla fall.
Ursprungligen postat av Sulan_gbg
Det tar någon timme innan det slutar flyta. Men ska du flyta i flera omgångar så bör spacklet hårdna så du kan gå på det (ett par timmar till, kanske lite mer innan du primar), prima igen och flyt vidare. Eller så låter man det inte stelna utan jobbar helt vått i vått. Om du ska flyta så lite som sex säckar verkar det dumt att dela upp det. Det vore mycket enklare att få till fallet om du kör allt på en gång.
Jag hade en fundering över att köra så att det har slutat rinna (typ gått från vällingkonsistens till majonnäs) rycka avgränsningsremsan och flyta vidare. I gränsen mellan flytande och halvflytande tänkte jag jobba ihop spacklet. Men denna tankegång kanske är helt förkastlig?
Det är säkert som du säger att det må va enklare att flyta allt på än gång men det känns på något sätt tryggt att kunna nå över hela den ytan man spacklar för stunden. Som nybörjare känner jag så i alla fall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden