Byggahus.se

Alternativ till kakel?

1. T
    Medlem Nivå 3
    Hej,
    Håller på och bygger till och i där finns en toalett / dusch. Har inte någon plan idag på att sätta klinker / kakel. Vad har jag för alternativ i duschutrymmet samt övriga rummet?

Bifoga gärna länkar / namn på tillverkare så att man kan kolla hemsidor.

Underlag golv: gjuten plattan
    Väggar: Gips + typ minerait (ej monterat än).

Mvh Tobbe G

2. jeppeknaster
    Medlem Nivå 11
    Satt och funderade på samma sak häromdagen. Kom att tänka på att man kanske kunde använda sig av plåtpaneler(finns riktigt snygga i en massa olika färger). Givetvis med ett regelrätt tätskikt bakom och sen plåtpanelerna på nån sorts plåtläkt. Skulle kunna bli riktigt snyggt . Garanterat vattentätt, enkelt, billigt och man skulle slippa missfärgade fogar. Vad tror ni, är det nåt jag missat, kan det funka? Kan det vara så att alla i branschen lider av "tunnelseende" och bara ser kakel och klinker i badrum?

http://www.plannja.com/templates/PageW____1847.aspx

3. Drakir
    Medlem Nivå 3
    Intressant,
    perstorp hade iallafall väggskivor som fästes med sättlim. Sedan finns ju epoxi. Eller varför inte nåtad teak.
    Jag rekomenderar inget av det, skulle vara epoxi, men det känns industri.

Teak kan säkert bli snyggt, men kräver nog en del. Inte minst i underhåll.
    Du kan väl berätta när du bestämt dig, om du nu väljer en annorlunda lösning.

Mvh//R..

4. 0
    Medlem Nivå 2
    Glas är ju ett annat alternativ. Finns ju i olika färgtoner, samt frostat utseende.

5. T
    Medlem Nivå 3
    Ni har så spännande alternativ... Jag tänkte mer basic... Det är nämligen inte "finbadrum" som ska fixas utan ett mer basic bruksbadrum.

Jag antar att det finns plastmattor man kan sätta upp på väggen i duschhörnan? Någon som känner till tillverkare av det? Behöver man tätskikt bakom / under plastmattor?

Det var en kollega som nämnde någon våtrumsväv och speciell färg som inte heller skulle kräva tätskikt... Någon som vet något om det?

PS, gott nytt!

Mvh Tobbe G

6. Drakir
    Medlem Nivå 3
    Ja, det finns våtrumsmattor och nej, du behöver ingen fuktspärr.

7. 0
    Medlem Nivå 2
  8. S
    Medlem Nivå 1