5 032 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
hjälp, var läcker toan???
Hej!
Idag upptäckte jag att toastolen läcker vid skarven mot golvet, alltså vid foten på stolen, framtill, det är en sakta påfyllande liten pöl...
Stolen är bultad (så vitt jag vet iaf) och det är lagt silikon längs skarven mot golvet, och det syns att silikonet släppt lite där det läcker. Men plötsligt är all min toa-logik som bortblåst, det kan väl aldrig duga att bara täta där? Är det någon annanstans under toan det läcker, för det skall väl inte vara vatten som trycker på längs framkanten på porslinssockeln?
Hjälp, hur funkar det, vad göra?!
Badrummet är 2,5 år gammalt och gjort enligt konstens alla regler (av proffs, inte mig
). Stolen är en vanlig modern ifö-stol av standardsortiment, med utlopp ner i golvet och klassisk poslinskrök synlig utifrån. Golvet är klinker.
Otroligt tacksam om någon har mer hum om detta än jag!!!
/Ilam
Idag upptäckte jag att toastolen läcker vid skarven mot golvet, alltså vid foten på stolen, framtill, det är en sakta påfyllande liten pöl...
Stolen är bultad (så vitt jag vet iaf) och det är lagt silikon längs skarven mot golvet, och det syns att silikonet släppt lite där det läcker. Men plötsligt är all min toa-logik som bortblåst, det kan väl aldrig duga att bara täta där? Är det någon annanstans under toan det läcker, för det skall väl inte vara vatten som trycker på längs framkanten på porslinssockeln?
Hjälp, hur funkar det, vad göra?!
Badrummet är 2,5 år gammalt och gjort enligt konstens alla regler (av proffs, inte mig
Otroligt tacksam om någon har mer hum om detta än jag!!!
/Ilam
om ni har bad och toalett i samma rum så är det vanligt att vatten kondenserar på den kalla ytan som blir på vattenbehållaren när man spolat och nyss har tagit ett bad så det är hög fuktighet i luften.
det är inte säkert att du har ngt läckage
annars så kan kanske behållaren läcka om du har en skarv mot toastolen (botten på behållaren), vet ej hur det ser ut på nyare toastolar
det är inte säkert att du har ngt läckage
annars så kan kanske behållaren läcka om du har en skarv mot toastolen (botten på behållaren), vet ej hur det ser ut på nyare toastolar
I ovanliga fall så händer det tydligen att det är porer i porslinet som gör att det läcker. Men i detta fall tycker jag det låter som kondens under foten på stolen som nu tränger fram genom siliconen. Att du inte reagerat förut kan bero på att siliconen har varit tät fram till nu och den fukten då gått ner i klinker fogen.
Sen är man dagen efter. 
Kan ju vara mycke vatten som ligger fast under stolen som nu kommer ut om siliconen släpper igenom. Ta bort siliconen och kolla om det slutar komma eller om det är ett riktigt flöde. Kan ju vara någon som gått sönder så att det rinner in vatten den vägen och då bör man leta reda på det även om golvet säkert klarar vatten länge om det nu är gjort enligt reglerna som finns.
Ok... jag tog bort tvättlappen nu för att se om det bildas en pöl, verkar avta lite nu. Har precis städat där och därför spolat flera gånger på rad, så om det avtar nu så stödjer ju det kondens-teorin...
Vill ju förstås helst slippa ta bort toastolen, men det är ju verkligen inte bra om det står en massa vatten därunder... hu.
Vill ju förstås helst slippa ta bort toastolen, men det är ju verkligen inte bra om det står en massa vatten därunder... hu.
Vattenburen golvvärme som ligger under toan och som blivit punkterad / sönderskavd efter en tid?
Klicka här för att svara