Byggahus.se

Badkarsblandare

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej

Vi håller på att renovera badrumet och ska sätta in ett badkar. Nu funderar vi på om vi ska fälla in vattenrören för badkarsblandaren eller dra dem synliga. Om man drar dem synliga så kommer man inte att kunna skjuta in badkaret ända mot väggen, någon som vet hur man löser detta på ett snyggt sätt? Om man ska fälla in dem i väggen vilket djup behövs på väggen då för att "vecket" på röret inte ska bli för skarpt?

2. P
    Medlem Nivå 2
    Angående böjen vid inbyggnad så beror lite på vilken typ av rör du ska dra. Prisol är ju vanligt och det kan man böja ganska snävt med hjälp av bockningsverktyg. Skulle tippa på att 70mm regel är helt ok. Själv har jag precis satt pex slang med (rör i rör system) och ville bara regla med 45mm reglar så jag fick sätta så kallade "väggdosor" för at klara den snäva böjen.

3. J
    Medlem Nivå 8
    Har ni möjlighet ska ni självklart bygga in rören i väggen.

Satte in ett badkar i vårt redan kaklade badrum och byggde då en "hylla" innanför badkaret som jag reglade ut 70 mm, kaklade in och satte blandaren på för att fälla in rören. När man har ett bubbelkar bör man absolut ha tätt mot väggen och foga för att slippa damm och dylikt bakom karet, vilket är omöjligt vid utanpåliggande rördragning.